transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-60:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 60
Met betrekking tot de toegang tot de documenten uit het strafdossier opgenomen in het fiscaal dossier
Date: 13/8/2012
- Copie locale: advies-2012-60.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 13 augustus 2012 ADVIES 2012-60 met betrekking tot de toegang tot de documenten uit het strafdossier opgenomen in het fiscaal dossier (CTB/2012/54) 2 1. Een overzicht Bij brief van 18 mei 2012 verzoekt de heer Michel Maus, namens zijn cliënt de NV Advanced Technology Compagy (ATC) aan de FOD Financiën om toegang tot het volledige strafdossier dat deel uitmaakt van het fiscaal dossier dat werd aangelegd tegen de NV ATC. Bij brief van 21 mei werd het verzoek van de NV ATC ingewilligd. Op 25 juni 2012 vond de inzage van het fiscaal dossier plaats, maar beperkte de fiscale administratie de inzage in het strafdossier tot de door haar geselecteerde stukken. Omdat de aanvrager het niet eens is met deze beperking van zijn inzagerecht, dient hij bij brief van 13 juli 2012 een verzoek tot heroverweging in bij de FOD Financiën. Diezelfde dag vraagt hij bij brief de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. Ontvankelijkheid De Commissie stelt vast dat de aanvrager heeft voldaan aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het indienen van het verzoek tot heroverweging aan de FOD Financiën en het verzoek om advies aan de Commissie. Zelfs al zouden zich in het strafdossier documenten van persoonlijke aard bevinden, dan nog heeft de aanvrager het vereiste belang voor zover die informatie betrekking heeft op zijn eigen belastingtoestand. Voor zover dit laatste niet het geval is, toont hij echter niet het vereiste belang aan en is zijn verzoek om toegang tot die informatie niet ontvankelijk. 3. Gegrondheid De Commissie stelt vast dat de FOD Financiën de toegang heeft geweigerd zonder te motiveren waarom hij geen inzage in het strafdossier kan verlenen, dat hij met toestemming van de advocaat- generaal op 5 januari 2011 heeft kunnen inzien en kopiëren. Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 gaan echter uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. Uit de rechtspraak van de Raad van State blijkt dat ook kopies die de 3 administratie heeft genomen met toestemming van de bevoegde rechterlijke instantie als bestuursdocumenten moeten worden beschouwd. Uitzonderingen op de openbaarmaking kunnen in dat geval slechts op grond van de artikel 6 van de wet van 11 april 1994 worden verantwoord voor zover het inroepen ervan ook in concreto en op pertinente wijze wordt gemotiveerd. Het feit dat de FOD Financiën in het bezit is van een kopie van het strafdossier, betekent niet automatisch dat het openbaar is. Het is immers mogelijk dat er uitzonderingsgronden moeten of kunnen worden ingeroepen die de openbaarmaking in de weg staan. De Commissie denkt hierbij in het bijzonder aan de aanwezigheid van informatie van derden in het dossier waarop eventueel de uitzonderingsgrond van artikel 6, § 2, 2°, van artikel 6, § 2, 1°, van artikel 6, § 1, 8° of van artikel 6, § 3, 2° van de wet van 11 april 1994 van toepassing kan zijn. De Commissie wenst er de FOD Financiën wel op te wijzen dat elk van die uitzonderingsgronden slechts onder specifieke voorwaarden moeten of kunnen worden ingeroepen en dat het inroepen ervan steeds in concreto moet worden gemotiveerd. De Commissie wenst ook specifiek te wijzen op artikel 6, § 1, 5° van de wet van 11 april 1994 op grond waarvan een administratieve overheid een vraag om inzage, uitleg of mededeling in afschrift van een bestuursdocument moet afwijzen als zij heeft vastgesteld dat het belang van de openbaarheid niet opweegt tegen de bescherming van de opsporing of vervolging van strafbare feiten. Deze uitzonderingsgrond is wel enkel van toepassing als de opsporing of vervolging van strafbare feiten in het gedrang zou komen en na een afweging tussen enerzijds een specifiek algemeen belang dat gediend is met de openbaarmaking en anderzijds het beschermde belang. De Commissie is van mening dat in casu er geen specifiek algemeen belang aanwezig is dat zwaarder zou kunnen doorwegen op het beschermde belang, maar enkel een particulier belang. Het komt echter aan de FOD Financiën toe om te beoordelen of één of meer uitzonderingsgronden kunnen worden ingeroepen en het inroepen ervan in concreto te motiveren. De Commissie wenst ten slotte te wijzen op het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan slechts informatie in 4 een bestuursdocument die onder een uitzonderingsgrond valt, aan de openbaarmaking kan worden onttrokken. Alle andere informatie moet openbaar worden gemaakt. Brussel, 13 augustus 2012. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-60/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1