transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-56:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 56
Met betrekking tot de toegang tot documenten m.b.t. geplande aankoop van NH-90-helikopters
Date: 13/8/2012
- Copie locale: advies-2012-56.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 13 augustus 2012 ADVIES 2012-56 met betrekking tot de toegang tot documenten m.b.t. geplande aankoop van NH-90-helikopters (CTB/2012/50) 2 1. Een overzicht Bij mail van 24 mei 2012 verzoekt de heer X aan het Ministerie van Landsverdediging om toegang tot volgende documenten in de vorm van elektronische afschriften: het rapport van de inspectie van financiën betreffende de geplande aankoop van NH-90-helikopters alsook de e- mails en andere documenten ter beschikking van de minister en/of het ministerie hierover. Bij brief van 20 juni 2012 weigert het Ministerie van Landsverdediging de gevraagde bestuursdocumenten. Het stelt dat het gevraagde rapport valt onder de bevoegdheid van de Federale Overheidsdienst Budget en Beheerscontrole en dat de aanvrager zich tot die dienst moet wenden om toegang te vragen. Bovendien wordt de vraag wat betreft de overige documenten afgewezen, omdat ze te vaag geformuleerd zou zijn. Omdat hij het niet eens is met dat standpunt, dient de heer X bij mail van 19 juli 2012 een verzoek tot heroverweging in bij het Ministerie van Landsverdediging. Diezelfde dag vraagt hij bij mail de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. Ontvankelijkheid De Commissie is van mening dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Ze stelt immers vast dat de aanvrager heeft voldaan aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het indienen van het verzoek tot heroverweging aan het Ministerie van Landsverdediging en het verzoek om advies aan de Commissie. Bovendien zijn de gevraagde documenten geen documenten van persoonlijke aard, zodat de aanvrager geen belang moet aantonen. 3 3. Gegrondheid De Commissie is het niet eens met het Ministerie van Landsverdediging dat het rapport moet worden opgevraagd bij de Federale Overheidsdienst Budget en Beheerscontrole. Het is immers voldoende dat een federale administratieve overheid in het bezit is van een bestuursdocument, opdat deze ertoe gehouden zou zijn een beslissing te nemen over een vraag tot openbaarmaking over dat document en over dient te gaan tot de openbaarmaking ervan als er geen uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen. Eenzelfde bestuursdocument kan zich op verschillende plaatsen bevinden en het komt de aanvrager toe te beslissen bij welke administratieve overheid hij zijn aanvraag indient. De wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur laat slechts toe om door te verwijzen wanneer een federale administratieve overheid niet over het gevraagde bestuursdocument beschikt. Beschikken moet hier in principe worden begrepen in de zin dat een administratieve overheid in het bezit is van het gevraagde bestuursdocument. Wat de aanvraag om toegang tot de overige documenten betreft geldt dat de aanvraag duidelijk de betrokken aangelegenheid moet vermelden en, waar mogelijk, de betrokken bestuursdocumenten (art. 5 van de wet van 11 april 1994). Er kan niet aan worden getwijfeld dat de betrokken aangelegenheid door de aanvrager duidelijk werd geformuleerd. Bovendien heeft de Commissie al vroeger gesteld dat het voldoende is als een ambtenaar die voldoende vertrouwd is met de materie weet wat bedoeld is (advies CTB/99/205). De Commissie is van mening dat dit in casu het geval is en dat bijgevolg de uitzonderingsgrond van artikel 6, § 3, 4° van de wet van 11 april 1994 niet kan worden ingeroepen. Dit belet niet dat eventueel andere uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen om de openbaarmaking van bepaalde informatie te weigeren. Dit kan maar voor zover deze uitzonderingsgronden een wettelijke grondslag hebben en het inroepen ervan in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Het komt het Ministerie van Landsverdediging toe dat onderzoek uit te voeren. Ten slotte wenst de Commissie te wijzen op het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan slechts informatie die 4 onder een uitzonderingsgrond valt aan de openbaarmaking kan worden onttrokken. Alle andere informatie in een bestuursdocument moet openbaar worden gemaakt. Brussel, 13 augustus 2012. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-56/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1