transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-5:start
−Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 5
Met betrekking tot de weigering tot openbaarmaking van documenten die informatie bevatten voor het opstellen van de petroleumbalans
Date: 9/1/2012
- Copie locale: advies-2012-5.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 9 januari 2012 ADVIES 2012-5 met betrekking tot de weigering tot openbaarmaking van documenten die informatie bevatten voor het opstellen van de petroleumbalans (CTB/2012/2) 2 1. Een overzicht Bij brief van 2 november 2011 vraagt de heer X, namens Greenpeace België aan de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie om een kopie van de bestuursdocumenten die een overzicht verschaffen van de invoer, uitvoer, opslag, transformatie, vervoer, distributie, aankoop, verkoop en levering van minerale oliën, alsook van hun intracommunautaire bewegingen voor de maand september 2011. Het gaat meer bepaald om volgende elementen verwoord in artikel 3 van het koninklijk besluit van 11 maart 2003 houdende de organisatie van de inzameling van de gegevens betreffende het opstellen van de petroleumbalans: 1° de voorraad bij de aanvang en het einde van de maand; 2° de productie van aardolieproducten; 3° de overdracht tussen producten; 4° de levering aan de internationale bunkering; 5° de in- en uitvoer per land van oorsprong en per land van bestemming; 6° de leveringen aan het eindverbruik; 7° de specificatie van deze leveringen aan het verbruik per economische verbruikssector; 8° het overzicht van de kwaliteiten van minerale oliën op de Belgische markt en hun onderste verbrandingswaarde en hun koolstofgehalte. Omdat de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie niet reageert op de aanvraag, dient de heer X bij brief van 2 januari 2012 een verzoek tot heroverweging in. Tegelijkertijd dient hij ook een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en hergebruik van bestuursdocumenten, hierna Commissie genoemd. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van mening dat de aanvrager voldaan heeft aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie en het verzoek om advies aan de Commissie. De Commissie stelt echter vast dat niet uit te sluiten valt dat de gevraagde informatie onder het begrip “milieu-informatie” valt. Artikel 3, 4° van de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek tot milieu-informatie omschrijft immers milieu-informatie als 3 “elke informatie, ongeacht de drager en in welke materiële vorm ook, waarover een milieu-instantie beschikt, betreffende: a) de toestand van elementen van het milieu, zoals de atmosfeer, de lucht, de bodem, het land, het water, het landschap, de natuurgebieden, met inbegrip van vochtige biotopen, kust- en zeegebieden, de biologische diversiteit en haar componenten met inbegrip van de genetisch gemodificeerde organismen en de interactie tussen deze elementen; b) de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens met inbegrip van de verontreiniging van de voedselketen, de levensomstandigheden van personen, voorzover zij worden of kunnen worden aangetast door de onder a) bedoelde elementen van het milieu of, via deze elementen, door een van de factoren zoals bedoeld onder d) of door de maatregelen en activiteiten zoals bedoeld onder e); c) de toestand van waardevolle cultuurgebieden en bouwwerken, voorzover zij worden of kunnen worden aangetast door de onder a) bedoelde elementen van het milieu of, via deze elementen, door een van de factoren zoals bedoeld onder d) of door de maatregelen en activiteiten zoals bedoeld onder e); d) factoren, zoals stoffen, energie, geluid, straling of afval, met inbegrip van radioactief afval, emissies, lozingen en ander vrijkomen in het milieu van stoffen die de toestand van elementen van het milieu zoals bedoeld onder a) of de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens zoals bedoeld onder b) aantasten of waarschijnlijk aantasten; e) maatregelen en activiteiten die uitwerking hebben of kunnen hebben op het onder a), b), c) of d) bedoelde elementen; f) maatregelen en activiteiten die tot doel hebben de toestand van elementen van het milieu zoals bedoeld onder a), de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens zoals bedoeld onder b) of de waardevolle cultuurgebieden en bouwwerken zoals bedoeld onder c) in stand te houden, te beschermen, te herstellen, te ontwikkelen, en druk erop te voorkomen, in te perken of te compenseren; g) kosten-baten- en andere economische analyses en veronderstellingen die worden gebruikt in het kader van de onder e) en f) bedoelde maatregelen en activiteiten; h) verslagen over de toepassing van de milieuwetgeving. 4 Voor zover de gevraagde informatie betrekking heeft op milieu- informatie is niet de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur, maar de wet van 5 augustus 2006 van toepassing. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. Opdat het grondwettelijk recht van toepassing zou zijn is wel vereist dat de gevraagde documenten bestaan. Voor zover de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie in het bezit is van de gevraagde documenten is ze ertoe gehouden deze openbaar te maken. Ze kan enkel de openbaarmaking weigeren wanneer ze één of meer uitzonderingsgronden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 moet of kan inroepen en het inroepen ervan in concreto en op pertinente wijze motiveert. Voor zover uitzonderingen moeten of kunnen worden ingeroepen, geldt de verplichting tot de openbaarmaking voor alle informatie in een bestuursdocument die niet onder een uitzonderingsgrond valt. Brussel, 9 januari 2012. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-5/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1