transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-40:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 40
Met betrekking tot de toegang tot documenten in een fiscaal dossier van een derde
Date: 11/6/2012
- Copie locale: advies-2012-40.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 11 juni 2012 ADVIES 2012-40 met betrekking tot de toegang tot documenten in een fiscaal dossier van een derde (CTB/2012/36) 2 1. Een overzicht Bij brief van 25 april 2012 verzoekt de heer X, afgevaardigd-bestuurder van de N.V. Hocké om inzage en afschrift van de bestuursdocumenten die door de Administratie van de Ondernemings- en Inkomensfiscaliteit – sector BTW en sector Inkomstenbelastingen genomen werden ten opzichte van de rechtspersoon met KBO-nummer 0427.328.649 en dit van 1985 tot nu. Omdat hij geen reactie krijgt op zijn verzoek om toegang, dient hij bij brief van 1 juni 2012 een verzoek tot heroverweging in bij de FOD Financiën. Diezelfde dag vraagt hij bij mail de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. Ontvankelijkheid De Commissie is van mening dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Er is immers voldaan aan de vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan de FOD Financiën en het verzoek om advies aan de Commissie. 3. Gegrondheid Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. Een bestuursdocument is volgens artikel 1, tweede lid, 2° van de wet van 11 april 1994alle informatie waarover een administratieve overheid beschikt. De toegang tot de gevraagde lijst kan enkel worden geweigerd wanneer de FOD Financiên één of meer uitzonderingsgronden inroept aanwezig in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en het inroepen ervan op pertinente wijze en in concreto motiveert. Voor zover dit niet het geval is, is de FOD Financiên ertoe gehouden de gevraagde lijst openbaar te maken op de wijze zoals gevraagd. De Commissie wil opmerken dat voor zover de gevraagde informatie als documenten van persoonlijke aard zou kunnen worden gekwalificeerd, de aanvrager niet het belang aantoont dat vereist is om toegang te krijgen 3 tot documenten die op een bepaalde natuurlijke persoon betrekking zouden hebben. Bovendien wil de Commissie wijzen op het feit dat de gevraagde bestuursdocumenten betrekking hebben op een andere rechtspersoon dan de aanvrager. In dit geval moet de fiscale administratie rekening houden met artikel 93bis van het Wetboek van de belasting op de toegevoegde waarde dat luidt: Hij die, uit welken hoofde ook, optreedt bij de toepassing van de belastingwetten of die toegang heeft tot de ambtsvertrekken van de administratie van de belasting over de toegevoegde waarde, registratie en domeinen, is, buiten het uitoefenen van zijn ambt, verplicht tot de meest volstrekte geheimhouding aangaande alle zaken waarvan hij wegens de uitvoering van zijn opdracht kennis heeft. De ambtenaren van de Administratie van de belasting over de toegevoegde waarde, registratie en domeinen, oefenen hun ambt uit wanneer zij aan andere administratieve diensten van de Staat, aan de administraties van de Gemeenschappen en de Gewesten van de Belgische Staat, aan de parketten en de griffies van de hoven, van de rechtbanken en van alle rechtsmachten, en aan de openbare instellingen of organismen inlichtingen verstrekken. De inlichtingen worden aan de bovengenoemde diensten verstrekt voor zover zij nodig zijn om de uitvoering van hun wettelijke of bestuursrechtelijke taken te verzekeren. Dit verstrekken van inlichtingen moet gebeuren met inachtneming van de bepalingen van de ter zake door de Europese Gemeenschappen uitgevaardigde reglementering. Personen die deel uitmaken van diensten waaraan de Administratie van de belasting over de toegevoegde waarde, registratie en domeinen, ingevolge het vorige lid inlichtingen van fiscale aard heeft verstrekt, zijn tot dezelfde geheimhouding verplicht en mogen de bekomen inlichtingen niet gebruiken buiten het kader van de wettelijke bepalingen voor de uitvoering waarvan zij zijn verstrekt. Onder openbare instellingen of inrichtingen dienen verstaan de instellingen, maatschappijen, verenigingen, inrichtingen en diensten welke de Staat mede beheert, waaraan de Staat een waarborg verstrekt, op welker bedrijvigheid de Staat toezicht uitoefent of waarvan het bestuurspersoneel aangewezen wordt door de regering, op haar voordracht of met haar goedkeuring. 4 De bedoeling van deze bepaling is om te verhinderen dat derden toegang zouden krijgen tot informatie die aan de fiscus werd verstrekt en door de fiscus werd opgesteld met betrekking tot belastingplichtigen zoals de Raad van State in het verleden reeds heeft aangenomen (zie onder meer R.v.St., arrest nr. 156.628 van 20 maart 2006). Aangezien in casu de N.V. Hocké toegang vraagt tot gegevens van een derde moet de fiscale administratie de toegang weigeren aangezien de openbaarmaking afbreuk zou doen aan het door het fiscaal geheim beoogde doel. Brussel, 11 juni 2012. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-40/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1