transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-37:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 37
Met betrekking tot de toegang tot de GAS-boetes opgelegd door de stad Antwerpen
Date: 11/6/2012
- Copie locale: advies-2012-37.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 11 juni 2012 ADVIES 2012-37 met betrekking tot de toegang tot de GAS-boetes opgelegd door de stad Antwerpen (CTB/2012/33) 2 1. Een overzicht Bij mail van 13 mei 2012 verzocht de heer X aan de stad Antwerpen om een elektronische kopie van de GAS-boetes (gemeentelijke administratieve sancties) die werden uitgeschreven in 2011. Bij mail van 1 juni 2012 weigert de stad Antwerpen om op de aanvraag in te gaan, op grond van het argument dat de vraag kennelijk onredelijk is. In 2011 werden immers 11.658 boetes opgelegd en gelet op dit grote aantal en de verplichte depersonalisering van deze boetes zou het bezorgen van het gevraagde de normale werking van de administratie onmogelijk te maken. In overeenstemming met artikel 18 van het Vlaams decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur wordt gevraagd om de aanvraag te specificeren. Omdat hij geen toegang verkrijgt, dient hij bij mail van 1 juni 2012 een verzoek tot heroverweging in bij de stad Antwerpen. Diezelfde dag vraagt hij bij mail de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. Ontvankelijkheid De Commissie is van mening dat het verzoek om advies niet ontvankelijk is. Op de Vlaamse gemeenten en provincies is immers het decreet van 26 maart 2004 van toepassing, ook al houdt de inhoud van de gevraagde bestuursdocumenten verband met aangelegenheden die federaal worden geregeld. Door de Bijzondere wet van 13 juli 2001 houdende overdracht van diverse bevoegdheden aan de gewesten en de gemeenschappen werd de organieke bevoegdheid over de gemeenten toegewezen aan de gewesten. Dit heeft tot gevolg dat de nadere regels voor de toegang tot de bestuursdocumenten in de gemeenten in principe worden bepaald door de gewestwetgever. Op dit principe werd een uitzondering gemaakt voor de politie, de brandweer en de burgerlijke stand. De organieke bevoegdheid voor deze materies is federale materie gebleven en bijgevolg komt het ook de federale wetgever toe om de toegang tot de bestuursdocumenten op lokaal niveau te organiseren. Het is slechts in de mate bepaalde organieke bevoegdheden door de bijzondere wetgever expliciet niet aan de gewesten werden overgedragen dat de wet van 12 3 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten nog van toepassing is. In het onderhavige geval heeft de aanvraag geen betrekking op deze aan de federale wetgever voorbehouden materies. Derhalve is de federale Commissie derhalve niet bevoegd. Wel zal bij de beoordeling of de gevraagde documenten openbaar kunnen worden gemaakt ook rekening moeten worden gehouden met de federale uitzonderingsgronden aanwezig in artikel 6, §§ 1 en 2 van de wet van 11 april 1994. Brussel, 11 juni 2012. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-37/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1