transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2011-328:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 328
Over de weigering om toegang te verlenen tot een selectiedossier
Date: 14/11/2011
- Copie locale: advies-2011-328.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 14 november 2011 ADVIES 2011-328 over de weigering om toegang te verlenen tot een selectiedossier (CTB/2011/330) 2 1. Een overzicht Bij mail van 5 oktober 2011 vraagt mevrouw X om inzage in het evaluatiedossier van de generieke competenties in het kader van haar kandidatuur naar aanleiding van de incompetitiestellingen in de klasse A4 van betrekkingen waaraan de titel van adviseur-generaal (profiel van leidinggevend) is verbonden en in het bijzonder een kopie van de modelvragen, haar verbeterende examens, toelichting bij haar behaalde punten en de modelantwoorden. Bij brief van 17 oktober 2010 ontvangt mevrouw X van Selor een “feedbackrapport” dat bestaat uit 7 pagina’s, waarbij per geteste competentie een overzicht wordt gegeven van de beoordeling per indicator zonder evenwel specifiek aan te duiden welke de behaalde punten per competentie waren. De modelvragen en -antwoorden of inzicht in de puntenverdeling werd niet gegeven. Bij brief van 3 november 2011 beweert mevrouw X bij Selor een verzoek tot heroverweging te hebben ingediend. Zij verzoekt bij brief van diezelfde dag de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, ook om een advies. Een kopie van het verzoek tot heroverweging werd op 14 november 2011 aan de Commissie bezorgd. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van mening dat de aanvrager voldaan heeft aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan Selor en het verzoek om advies aan de Commissie. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. In principe moet de aanvrager geen belang aantonen, tenzij voor de toegang tot documenten van persoonlijke aard. Een document van persoonlijke aard wordt door de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gedefinieerd als een “bestuursdocument dat 3 een beoordeling of een waardeoordeel bevat van een met naam genoemd of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen” (art. 1, tweede lid, 3° van de wet van 11 april 1994). Voor zover de vraag om inzage tot de gevraagde documenten als een vraag om inzage tot documenten van persoonlijke aard kan worden gekwalificeerd, heeft de aanvraagster het vereiste belang, aangezien zij haar aanvraag beperkt tot documenten van persoonlijke aard die enkel op haar eigen examenprocedure betrekking hebben. De toegang tot bestuursdocumenten kan enkel worden geweigerd voor zover één of meer uitzonderingsgronden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 moet of kan worden ingeroepen en dit behoorlijk en in concreto kan worden gemotiveerd. De Commissie ziet geen enkele juridische grondslag om de toegang tot de gevraagde documenten te weigeren en is dan ook van mening dat Selor een kopie van deze bestuursdocumenten aan de aanvraagster dient te bezorgen. Brussel, 14 november 2011. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2011-328/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1