transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2011-324:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 324
Over de weigering om toegang te verlenen tot een selectiedossier
Date: 14/11/2011
- Copie locale: advies-2011-324.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 14 november 2011 ADVIES 2011-324 over de weigering om toegang te verlenen tot een selectiedossier (CTB/2011/326) 2 1. Een overzicht Bij mail van 28 september 2011 vraagt de heer X aan Selor om inzage in het evaluatiedossier van de generieke competenties in het kader van zijn kandidatuur naar aanleiding van de incompetitiestellingen in de klasse A4 van betrekkingen waaraan de titel van adviseur-generaal (profiel van leidinggevende) is verbonden en in het bijzonder een kopie van de modelvragen, zijn verbeterende examens, zijn behaalde punten en de modelantwoorden. Bij mail van 29 september 2011 ontvangt hij van SELOR een ontvangstmelding dat zijn aanvraag om “feedback” goed werd ontvangen en dat binnen de dertig dagen schriftelijke “feedback” zou worden bezorgd. De heer X krijgt echter geen verdere reactie meer van Selor en meldt bij mail van 20 oktober 2011 dat hij vooralsnog geen feedbackrapport heeft ontvangen. Hij vraagt hierin ook om inzicht te krijgen in de wijze van toekenning van de punten. Bij brief van 2 november 2011 dient de heer X bij Selor een verzoek tot heroverweging in. Hij verzoekt bij brief van diezelfde dag ook de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van mening dat de aanvrager voldaan heeft aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan Selor en het verzoek om advies aan de Commissie. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. In principe moet de aanvrager geen belang aantonen, tenzij voor de toegang tot documenten van persoonlijke aard. Een document van 3 persoonlijke aard wordt door de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gedefinieerd als een “bestuursdocument dat een beoordeling of een waardeoordeel bevat van een met naam genoemd of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen” (art. 1, tweede lid, 3° van de wet van 11 april 1994). Voor zover de vraag om inzage tot de gevraagde documenten als een vraag om inzage tot documenten van persoonlijke aard kan worden gekwalificeerd, heeft de aanvrager het vereiste belang, aangezien hij zijn aanvraag beperkt tot documenten van persoonlijke aard die enkel op zijn eigen examenprocedure betrekking hebben. De toegang tot bestuursdocumenten kan enkel worden geweigerd voor zover één of meer uitzonderingsgronden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 moet of kan worden ingeroepen en dit behoorlijk en in concreto kan worden gemotiveerd. De Commissie ziet geen enkele juridische grondslag om de toegang tot de gevraagde documenten te weigeren en is dan ook van mening dat Selor een kopie van deze bestuursdocumenten aan de aanvrager dient te bezorgen. Brussel, 14 november 2011. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2011-324/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1