transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2011-323:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 323
Over de weigering om toegang te verlenen tot een fiscaal dossier
Date: 14/11/2011
- Copie locale: advies-2011-323.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 14 november 2011 ADVIES 2011-323 over de weigering om toegang te verlenen tot een fiscaal dossier (CTB/2011/325) 2 1. Een overzicht Bij aangetekende brief van 10 oktober 2011 werd de fiscale administratie verzocht om inzage te verlenen in het fiscaal dossier van de firma CADUES LTD. Bij brief van 12 oktober 2011 weigert de fiscale administratie de inzage in het fiscale dossier van de firma CADUES LTD op grond van artikel 6, § 1, 6° van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur: de inwilliging van het verzoek zou in het huidige stand van het fiscaal onderzoek schade kunnen toebrengen aan de bescherming van het federaal economisch belang, terwijl de openbaarheid in dit geval niet opweegt tegen de bescherming van dat belang. Bij brief van 20 oktober 2011 vragen de heer Michel Maus en mevrouw Jessica Vanhove namens hun cliënt, de firma CADUES LTD, de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. Bij brief van dezelfde datum vragen zij de fiscale administratie om haar beslissing te heroverwegen. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie stelt vast dat de aanvragers voldaan hebben aan de vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan de fiscale administratie en het verzoek om advies aan de Commissie. Het verzoek om advies is bijgevolg ontvankelijk. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag De Commissie is van mening dat de aanvragers in principe geen belang moeten hebben om toegang te vragen tot de documenten in het fiscaal dossier van hun cliënt. Voor zover daarin aanwezige documenten als documenten van persoonlijke aard zouden gekwalificeerd kunnen worden, worden zij geacht het vereiste belang te hebben indien de daarin opgenomen informatie in directe relatie staat tot de firma die zij vertegenwoordigen. 3 Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. Slechts voor zover de weigering tot openbaarmaking op een wettelijke grondslag berust, kan de openbaarmaking worden geweigerd. In dat geval is wel vereist dat de uitzondering in concreto en op pertinente wijze wordt gemotiveerd. In casu roept de fiscale administratie artikel 6, § 1, 6° van de wet van 11 april 1994 in om de openbaarmaking te weigeren. Ze laat echter na om in concreto te motiveren waarom er door de openbaarmaking schade zou worden toegebracht aan een federaal economisch of financieel belang, waaronder ook het fiscaal belang moet worden begrepen. Het is niet voldoende gebruik te maken van een algemene stijlformule die op om het even welke belastingsplichtige van toepassing zou kunnen zijn. Bovendien laat de fiscale administratie na om een belangenafweging door te voeren tussen enerzijds het belang dat gediend is met de openbaarheid en het belang dat wordt beschermd. Ook dit moet in concreto gebeuren. In casu is de Commissie van mening dat er geen algemeen belang gediend is met de openbaarmaking van het fiscaal dossier, maar dat er enkel een individueel belang gediend is met de openbaarmaking, namelijk het belang van een concrete belastingsplichtige. De Commissie is er ook niet van overtuigd dat alle informatie door de uitzonderingsgrond van artikel 6, § 1, 6° van de wet van 11 april 1994, zelfs indien het inroepen ervan afdoende wordt gemotiveerd, kan worden afgedekt, gelet op het feit dat een deel van die informatie afkomstig moet zijn van de betrokken firma zelf. Alle informatie die niet onder een uitzonderingsgrond valt, moet vooralsnog openbaar worden gemaakt. Brussel, 14 november 2011. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2011-323/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1