Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2011-263:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 263

Over de weigering om toegang te verlenen tot documenten die betrekking hebben op een wijziging van inschrijving in het bevolkingsregister

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                    9 mei 2011




               ADVIES 2011-263

   Over de weigering om toegang te verlenen tot
documenten die betrekking hebben op een wijziging
    van inschrijving in het bevolkingsregister
                  (CTB/2011/264)
                                                                       2

   1. Een overzicht

Bij mail van 3 april 2011 vroeg de heer X aan de voorzitter van het
Politiecollege van de politiezone Damme/Knokke-Heist om hem op
grond van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid
van bestuur in de provincies en gemeenten alle documenten te bezorgen
die betrekking hebben op de wijziging van zijn domicilie van Knokke,
Dumortierlaan 106, bus 33, naar Nieuwpoort.

Op die aanvraag werd niet binnen de door de wet voorziene termijn van
dertig dagen gereageerd.

De aanvrager diende bij mail van 8 mei 2011 een verzoek om advies in
bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd. Bij mail van diezelfde dag richtte hij ook een
verzoek tot heroverweging ingediend bij de voorzitter van het
Politiecollege van de politiezone Damme/Knokke-Heist.

   2. De beoordeling van de adviesaanvraag

Door de bijzondere wet van 13 juli 2001 houdende overdracht van
diverse bevoegdheden aan de gewesten en de gemeenschappen werd de
organieke bevoegdheid over de gemeenten toegewezen aan de gewesten.
Dit heeft tot gevolg dat de nadere regels voor de toegang tot de
bestuursdocumenten in de gemeenten in principe worden bepaald door
de gewestwetgever. Op dit principe werd een uitzondering gemaakt voor
de politie, de brandweer en de burgerlijke stand. De organieke
bevoegdheid voor deze materies is federale materie gebleven en bijgevolg
komt het ook de federale wetgever toe om de toegang tot de
bestuursdocumenten inzake deze materies op lokaal niveau te
organiseren. De federale wetgever heeft echter nagelaten om een
openbaarheidswetgeving uit te werken voor de bestuursdocumenten in
het bezit van meergemeentepolitiezones. Hij heeft dit enkel gedaan ten
aanzien van milieu-informatie, waarop de wet van 5 augustus 2006
betreffende de toegang van het publiek tot milieu-informatie van
toepassing is. Meergemeentepolitiezones hebben immers een eigen
rechtspersoonlijkheid en zijn te kwalificeren als intergemeentelijke
samenwerkingsverbanden. Hierop is de wet van 12 november 1997
betreffende de openbaarheid van bestuur op provincies en gemeenten
                                                                           3

niet van toepassing, aangezien deze enkel van toepassing is op
provinciale en gemeentelijke administratieve overheden. Omdat er geen
wetgevend kader ten aanzien van de openbaarmaking van
bestuursdocumenten in het bezit van de organen van de
meergemeentepolitiezones is uitgewerkt, kan de aanvrager ook geen
gebruik maken van de beroepsprocedure, die in de bestaande algemene
federale openbaarheidswetgeving is uitgewerkt.

De Commissie is bijgevolg van oordeel dat zij niet bevoegd is omdat het
verzoek om advies niet ontvankelijk is.

De Commissie wenst er wel op de wijzen dat de aanvrager een beroep
kan doen op artikel 32 van de Grondwet dat een directe werking heeft
(Parl. St. Kamer, 1992 – 1993, nr. 839/4, 9; Parl. St. Senaat, B.Z. 1991 –
1992, nr. 100-49/2°, 3, 8 en Parl. St. Senaat B.Z. 1991 – 1993, nr. 1112/13,
33).

Verder      wil    de     Commissie        benadrukken      dat      een
meergemeentepolitiezone onder meer rekening moet houden met de
uitzonderingsgronden in artikel 6, § 1 en 2 van de wet van 11 april 1994
betreffende de openbaarheid van bestuur, die immers van toepassing is
op zowel federale als op niet-federale administratieve overheden en
bijgevolg ook op meergemeentepolitiezones.

Ook al kan de aanvrager geen gebruik maken van de administratieve
beroepsprocedure in de wet van 12 november 1997 en waarbinnen de
Commissie functioneert, toch sluit dit niet uit dat hij rechtstreeks een
beroep kan instellen bij de Raad van State als een
meergemeentepolitiezone nalaat om toegang te verlenen tot de
gevraagde bestuursdocumenten.


Brussel, 9 mei 2011.




   F. SCHRAM                                                 J. BAERT
   secretaris                                                voorzitter

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2011-263/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1