transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2011-263:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 263
Over de weigering om toegang te verlenen tot documenten die betrekking hebben op een wijziging van inschrijving in het bevolkingsregister
Date: 9/5/2011
- Copie locale: advies-2011-263.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 9 mei 2011 ADVIES 2011-263 Over de weigering om toegang te verlenen tot documenten die betrekking hebben op een wijziging van inschrijving in het bevolkingsregister (CTB/2011/264) 2 1. Een overzicht Bij mail van 3 april 2011 vroeg de heer X aan de voorzitter van het Politiecollege van de politiezone Damme/Knokke-Heist om hem op grond van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten alle documenten te bezorgen die betrekking hebben op de wijziging van zijn domicilie van Knokke, Dumortierlaan 106, bus 33, naar Nieuwpoort. Op die aanvraag werd niet binnen de door de wet voorziene termijn van dertig dagen gereageerd. De aanvrager diende bij mail van 8 mei 2011 een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. Bij mail van diezelfde dag richtte hij ook een verzoek tot heroverweging ingediend bij de voorzitter van het Politiecollege van de politiezone Damme/Knokke-Heist. 2. De beoordeling van de adviesaanvraag Door de bijzondere wet van 13 juli 2001 houdende overdracht van diverse bevoegdheden aan de gewesten en de gemeenschappen werd de organieke bevoegdheid over de gemeenten toegewezen aan de gewesten. Dit heeft tot gevolg dat de nadere regels voor de toegang tot de bestuursdocumenten in de gemeenten in principe worden bepaald door de gewestwetgever. Op dit principe werd een uitzondering gemaakt voor de politie, de brandweer en de burgerlijke stand. De organieke bevoegdheid voor deze materies is federale materie gebleven en bijgevolg komt het ook de federale wetgever toe om de toegang tot de bestuursdocumenten inzake deze materies op lokaal niveau te organiseren. De federale wetgever heeft echter nagelaten om een openbaarheidswetgeving uit te werken voor de bestuursdocumenten in het bezit van meergemeentepolitiezones. Hij heeft dit enkel gedaan ten aanzien van milieu-informatie, waarop de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek tot milieu-informatie van toepassing is. Meergemeentepolitiezones hebben immers een eigen rechtspersoonlijkheid en zijn te kwalificeren als intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Hierop is de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur op provincies en gemeenten 3 niet van toepassing, aangezien deze enkel van toepassing is op provinciale en gemeentelijke administratieve overheden. Omdat er geen wetgevend kader ten aanzien van de openbaarmaking van bestuursdocumenten in het bezit van de organen van de meergemeentepolitiezones is uitgewerkt, kan de aanvrager ook geen gebruik maken van de beroepsprocedure, die in de bestaande algemene federale openbaarheidswetgeving is uitgewerkt. De Commissie is bijgevolg van oordeel dat zij niet bevoegd is omdat het verzoek om advies niet ontvankelijk is. De Commissie wenst er wel op de wijzen dat de aanvrager een beroep kan doen op artikel 32 van de Grondwet dat een directe werking heeft (Parl. St. Kamer, 1992 – 1993, nr. 839/4, 9; Parl. St. Senaat, B.Z. 1991 – 1992, nr. 100-49/2°, 3, 8 en Parl. St. Senaat B.Z. 1991 – 1993, nr. 1112/13, 33). Verder wil de Commissie benadrukken dat een meergemeentepolitiezone onder meer rekening moet houden met de uitzonderingsgronden in artikel 6, § 1 en 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur, die immers van toepassing is op zowel federale als op niet-federale administratieve overheden en bijgevolg ook op meergemeentepolitiezones. Ook al kan de aanvrager geen gebruik maken van de administratieve beroepsprocedure in de wet van 12 november 1997 en waarbinnen de Commissie functioneert, toch sluit dit niet uit dat hij rechtstreeks een beroep kan instellen bij de Raad van State als een meergemeentepolitiezone nalaat om toegang te verlenen tot de gevraagde bestuursdocumenten. Brussel, 9 mei 2011. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2011-263/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1