transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2009-86:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 86
Over de weigering om toegang te geven tot documenten m.b.t. tot een selectiedossier
Date: 14/12/2009
- Copie locale: advies-2009-86.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 14 december 2009 ADVIES 2009-86 over de weigering om toegang te geven tot documenten m.b.t. tot een selectiedossier (CTB/2009/89) 2 1. Een overzicht Bij brief van 16 september 2009 vroeg dhr. X aan Selor om inzage in zijn dossier dat betrekking heeft op ANG 09013 Selectie van fiscaal controleur en dossierbeheerder (Niveau A) voor de FOD Financiën. Hij kon zijn recht van toegang slechts gedeeltelijk uitoefenen. Een document, een verslag van de postbakoefening, bleek niet in het dossier voorhanden. Bij brief van 12 oktober 2009 vroeg de heer Y namens de heer X om toegang tot dit document en bijkomende informatie. Bij brief van 23 oktober 2009 bezorgde de klachtenbeheerder van Selor in bijlage het feedbackrapport van de postbakoefening van dhr. X. In een brief van 2 november 2009 dient de heer Y een verzoek tot heroverweging in bij Selor en een verzoek om advies bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. Het voorwerp van beide verzoeken heeft betrekking op de weigering om het tijdsverloop van elke kandidaat kenbaar te maken en de afwezigheid van verantwoording over het grote verschil tussen de punten voor het schriftelijk onderdeel en het mondeling gedeelte. Het secretariaat van de Commissie ontving de adviesaanvraag per fax op 2 november 2009 en per brief op 6 november 2009. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie stelt vast dat het verzoek tot heroverweging en het verzoek om advies gelijktijdig werden ingediend, zodat aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid, is voldaan. Voor zover sommige van de gevraagde bestuursdocumenten als documenten van persoonlijke aard moeten worden gekwalificeerd, heeft de aanvrager onmiskenbaar het vereiste belang. De adviesaanvraag is bijgevolg ontvankelijk. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. Het begrip bestuursdocument heeft betrekking op “alle informatie, in welke vorm ook, waarover een administratieve overheid beschikt”. 3 De Commissie wenst vooraf op te merken dat het recht van toegang tot bestuursdocumenten geen betrekking heeft op het verkrijgen van losse informatiegegevens, maar slechts op informatie neergelegd op een drager. Ook het recht op uitleg zoals voorzien door de wet sluit niet in dat de administratie een verantwoording dient te geven over de inhoud van een bestuursdocument, maar enkel dat zij in begrijpelijke taal de inhoud van een bestuursdocument moet weergeven. Voor zover de verantwoording voor een verschil tussen resultaten niet in een bestuursdocument aanwezig is, kan uit de wet van 11 april 1994 geen verplichting worden afgeleid om dit verschil te verklaren. Voor zover de gevraagde bestuursdocumenten bestaan en Selor geen uitzonderingsgronden kan inroepen die zich in artikel 6, §§ 1, 2 en 3 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur bevinden en deze op pertinente wijze en in concreto motiveert, is zij ertoe gehouden toegang te verlenen tot de gevraagde bestuursdocumenten. Brussel, 14 december 2009. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2009-86/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1