transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2009-77:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 77
Over de weigering om toegang te geven tot een tuchtrapport, het verslag van de tuchtraad en het document dat de strafsanctie bevat
Date: 19/10/2009
- Copie locale: advies-2009-77.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 19 oktober 2009 ADVIES 2009-77 over de weigering om toegang te geven tot een tuchtrapport, het verslag van de tuchtraad en het document dat de strafsanctie bevat (CTB/2009/82) 2 1. Een overzicht Bij brief van 28 augustus 2009 vroeg dhr. X aan de gevangenisdirecteur van het Penitentiair Complex Brugge om kopie van en uitleg over een tuchtrapport, het verslag van de tuchtraad en het document dat de tuchtsanctie bevat. Omdat aan zijn verzoek om toegang geen gevolg werd gegeven binnen de door de wet vastgestelde termijn, diende hij bij brief van 1 oktober 2009 een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna de Commissie genoemd. Diezelfde dag werd ook een verzoek tot heroverweging gericht aan de gevangenisdirectie van het Penitentiair Complex Brugge. Het verzoek om advies bereikte het secretariaat van de Commissie op 7 oktober 2009. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie stelt vast dat aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid waaraan het verzoek tot heroverweging en het verzoek om advies moeten voldoen, is voldaan. De gevraagde bestuursdocumenten moeten worden gekwalificeerd als documenten van persoonlijke aard. Een document van persoonlijke aard is immers “een bestuursdocument dat een beoordeling of een waardeoordeel bevat van een met naam genoemd of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen” (art. 1, tweede lid, 3° van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur). Voor zover de informatie betrekking heeft op de aanvrager oordeelt de Commissie dat hij het nodige belang heeft om de toegang tot het gevraagde bestuursdocument te krijgen. Voor zover echter er in de gevraagde bestuursdocumenten nog informatie zou zijn opgenomen die betrekking heeft op derden, dient hij het vereiste belang aan te tonen. De Commissie meent dat de aanvrager het vereiste belang heeft om ook toegang te krijgen tot informatie over derden in de gevraagde documenten voor zover die in relatie staat tot zijn persoon. 3 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. Slechts wanneer de directie van de gevangenis één of meer uitzonderingsgronden inroept die hun grondslag vinden in de wet van 11 april 1994 en dit in concreto en op pertinente wijze kan motiveren, moet of kan zij de openbaarmaking weigeren. Bovendien kan slechts die informatie in een bestuursdocument aan de openbaarmaking worden onttrokken, die onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere informatie moet openbaar worden gemaakt. Brussel, 19 oktober 2009. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2009-77/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1