transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2009-66:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 66
Over de weigering om toegang te verlenen tot bestuursdocumenten m.b.t. de personeelsadministratie
Date: 12/10/2009
- Copie locale: advies-2009-66.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 12 oktober 2009 ADVIES 2009-66 over de weigering om toegang te verlenen tot bestuursdocumenten m.b.t. de personeelsadministratie (CTB/2009/60) 2 1. Een overzicht Op 23 juni 2009 vroeg mevrouw X, namens haar cliënt, dhr. Y, aan de gemeente Jette om een kopie van volgende bestuursdocumenten: 1. het huidige organogram (met aanduiding van de namen en de graden van de personeelsleden die de functies vermeld op het organogram vervullen); 2. de personeelsformatie van de gemeente Jette; 3. de openstaande vacatures en de tijdelijk niet-bezette betrekkingen van niveau C tot en met A1-A4 bij de gemeente Jette sinds september 2008 tot op datum van het antwoord van de gemeente Jette; 4. de volgende organogrammen: a. van de dienst Demografie net voor het vertrek van mevrouw Z (bureauchef); b. van de dienst Demografie net na het vertrek van mevrouw Z (bureauchef); c. van de dienst Demografie net voor de depressie van de heer Z eind 2000; d. van de dienst Demografie net na de depressie van de heer Y begin 2001 (hetzij net na zijn dienstverandering naar de dienst Sociale Zaken); e. van de dienst Sociale zaken (in de brede zin van het woord, dus inclusief mess, crèches, enz.) net voor de aankomst van de heer Y in deze dienst begin 2001; f. van de dienst Sociale zaken ((in de brede zin van het woord, dus inclusief mess, crèches, enz.) net na de aankomst van de heer Y in deze dienst begin 2001; g. van de Personeelsdienst net voor de aankomst van de heer Y in deze dienst midden 2005; h. van de Personeeldienst net na de aankomst van de heer Y in deze dienst midden 2005; 5. de schriftelijke aanvragen tot dienstverandering (zowel van de contractuele, op proef benoemde als de statutaire personeelsleden) sedert 1 januari 2007 en zowel die aanvragen die rechtstreeks bij de dienst Human Ressources werden ingediend als diegene die onrechtstreeks via de heer Gemeentesecretaris, via leden van het College van Burgemeester en Schepenen of via dienstleiders aan de dienst Human Resources worden overgemaakt, alsmede een afschrift van de beslissingen aangaande deze aanvragen tot dienstverandering; 6. de beslissing(en) tot kennisname door het college van Burgemeester en Schepenen aangaande het al dan niet slagen van de Franstalige en de Nederlandstalige kandidaten voor het bevorderingsexamen tot bestuurssecretaris (niveau A1) dat werd georganiseerd in 2008; 7. de handgeschreven lijst die berust bij de personeelsdienst en meer bepaald wordt bijgehouden door mevrouw L, met een overzicht van de personen die momenteel nog op het gemeentebestuur van de gemeente Jette werken en ooit reeds in disponibiliteit wegens ziekte gesteld werden; 8. de beslissing genomen in zitting van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 21 september 2004 waarbij mevrouw M (statutair 3 gemeentelijk ambtenaar) vanaf 27 september 2004 ter beschikking wordt gesteld van het O.C.M.W. van Jette; 9. de lijst van het aantal ziekteattesten ontvangen door de gemeente Jette in 2006 van de door de gemeente tewerkgestelde personeelsleden (zowel contractuele als statutaire personeelsleden) en de opgave van het aantal werkelijk uitgevoerde medische controles ten gevolge van ziekte gedurende dat jaar (dus met uitzondering van de medische controles voor een werkhervatting, voor het mogen uitvoeren van een bepaalde functie, voor een benoeming, enz.); 10. de lijst van alle aanwervingen, zowel diegene na openbare oproepen tot kandidaatstellingen als zonder openbare oproepen, van niveau C tot niveau A1 sedert augustus 2006 tot op heden. Omdat zij geen antwoord kreeg binnen de termijn van dertig dagen na haar aanvraag, diende zij bij de gemeente Jette op 28 juli 2009 bij aangetekende brief een verzoek tot heroverweging in en vroeg zij op dezelfde datum de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna de Commissie genoemd, om een advies in deze zaak uit te brengen. Het secretariaat van de Commissie ontving de aanvraag op 29 juli 2009. 2. Beoordeling Deze zaak is al twee keer voor de Commissie gebracht, maar kon wegens het niet bereiken van het quorum van het minimum aantal aanwezige leden niet worden beslecht. In principe heeft de Commissie geoordeeld dat zij adviezen uitbrengt ook al is de termijn overschreden voor zover de termijn van 45 dagen na ontvangst van het verzoek om advies niet is overschreden. De termijn van 45 dagen is beginnen lopen vanaf 29 juli 2009 en bijgevolg ruim overschreden. De Commissie is dan ook van mening dat het niet langer nuttig is een advies te verlenen. Brussel, 12 oktober 2009. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2009-66/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1