transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2009-22:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 22
Over een vraag een afschrift te ontvangen van een selectiedossier
Date: 20/4/2009
- Copie locale: advies-2009-22.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 20 april 2009 ADVIES 2009-22 over een vraag een afschrift te ontvangen van een selectiedossier (CTB/2009/28) 2 1. Een overzicht Op 23 februari 2009 vroeg dhr. X per fax om een afschrift van zijn dossier die door de dienst Selectie en Recrutering van de Federale Politie wordt bijgehouden. Bij brief van de federale politie van 23 februari 2009 wordt opgemerkt dat de procedure erin bestaat dat de aanvrager eerst en vooral feedback dient te vragen aan de dienst Selectie en Recrutering en dat hij geen toegang krijgt tot het dossier. In een faxbericht van 24 februari 2009 meldt de vader van X per fax dat de gestelde voorwaarde m.b.t. de feedback geen juridische grondslag heeft. Bij fax van 27 februari vraagt X nogmaals toegang tot zijn dossier. Op deze fax werd niet meer gereageerd door de Federale Politie. Bij fax van 24 maart 2008 werd door dhr. Y namens zijn cliënt X een verzoek tot heroverweging per fax ingediend bij de Federale Politie en werd op dezelfde datum een fax gericht aan de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten met de vraag om een advies op te stellen. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De adviesaanvraag werd tegelijkertijd ingediend met het verzoek tot heroverweging zodat aan de wettelijke voorwaarde van de gelijktijdigheid zoals die is gesteld in artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid, werd voldaan. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van elk bestuursdocument. Een bestuursdocument is “alle informatie, in welke vorm ook, waarover een administratieve overheid beschikt”. In principe moet de aanvrager geen belang aantonen, tenzij de vraag om toegang betrekking heeft op een document van persoonlijke aard. Een document van persoonlijke aard is een “bestuursdocument dat een beoordeling of een waardeoordeel bevat van een met naam genoemd of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen”. De Commissie is van mening dat een aantal van de gevraagde documenten in het persoonlijk dossier zeker als documenten van persoonlijke aard moeten worden gekwalificeerd. Er kan echter niet aan worden getwijfeld dat de aanvrager het vereiste 3 belang heeft om toegang te krijgen tot die documenten voor zover de daarin aanwezige informatie op hemzelf betrekking heeft. De Commissie stelt vast dat de Federale Politie op geen enkele wijze een uitzonderingsgrond zoals aanwezig in de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur inroept om de openbaarmaking te weigeren. Zij is er aldus toe gehouden de gevraagde documenten openbaar te maken. Brussel, 20 april 2009. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2009-22/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1