Cadas > Accès aux informations environnementales > Décisions
Date: 11/2/2013
Federale Beroepscommissie voor de
toegang tot milieu-informatie
11 februari 2013
BESLISSING nr. 2013-2
over de weigering om toegang te geven tot
documenten m.b.t. een inplanting van een gevangenis
(FBC/2012/9)
VERHAEGHE/REGIE DER GEBOUWEN (2)
2
1. Een overzicht
Bij mail van 24 oktober 2012 vraagt de heer X aan de Regie der
Gebouwen om toegang tot volgende documenten:
- de uitnodiging voor de vergadering van 26 maart 2009
georganiseerd door de Regie der Gebouwen over een nieuwe
gevangenis in Puurs toegezonden aan het Agentschap Wegen en
Verkeer Antwerpen;
- het verslag van de vergadering(en) van 26 maart 2009 (incl. alle
bijlagen) georganiseerd door de Regie der Gebouwen over een
nieuwe gevangenis in Puurs;
- de begeleidende brief waarbij het verslag van de vergadering van
26 maart 2009 georganiseerd door de Regie der Gebouwen over
een nieuwe gevangenis in Puurs werd toegezonden aan het
Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen.
Op 24 oktober 2012 ontvangt hij van de Regie der Gebouwen een
leesbevestiging.
Op 22 november 2012 weigert de Regie der Gebouwen de toegang tot de
gevraagde documenten om volgende redenen:
- Wat de uitnodiging voor de vergadering van 26 maart 2009
betreft, beschikt de Regie der Gebouwen niet meer over een
officiële uitnodiging. Evenmin kan ze de aanvraag doorverwijzen
naar een andere milieu-instantie die over het gevraagde
document zou beschikken.
- De overige documenten moeten worden beschouwd als zijnde
milieu-informatie in de zin van artikel 3, 4° a) en b) van de wet
van 5 augustus 2006 betreffende de toegang tot milieu-informatie.
Op grond van artikel 27, § 1, 6° van de wet van 5 augustus 2005
wordt de toegang tot deze documenten geweigerd vermits er een
aantal procedures aanhangig zijn gericht tegen de bouw van een
gevangenis in Beveren. De openbaarheid van de gevraagde
documenten zou de rechtspleging in deze rechtsgedingen in het
gedrang brengen evenals het recht op een eerlijk proces van de bij
deze procedures betrokken partijen. Dit zou een shending
uitmaken van het recht op een eerlijk proces in het algemeen en
het nemo tenetur-beginsel in het bijzonder. De Regie der
Gebouwen kan evenmin informatie vrijgeven die een risico zou
kunnen opleveren voor een schending van het fundamenteel
3
recht op een eerlijk proces van de overige bij de zaak betrokken
partijen, zoals de nv Poort van Beveren. Het publiek belang bij de
openbaarmaking van de gevraagde milieu-informatie weegt niet
op tegen het risico dat deze openbaarmaking oplevert voor de
fundamentele rechten en belangen van de verschillende bij de
rechtsgedingen betrokken partijen. Aldus wijst de Regie der
Gebouwen het verzoek ook af op grond van artikel 27; § 1, 1° van
de wet van 5 augustus 2006.
Tegen deze beslissing stelt de heer X via mail op 10 december 2012 een
beroep in bij de Federale Beroepscommissie, hierna Commissie genoemd.
Hij voert aan dat hij niet de toegang heeft gevraagd tot documenten van
de gevangenis in Beveren, maar documenten die op de gevangenis in
Puurs betrekking hebben en hij niet inziet wat het verband tussen beide
is. Bovendien betwist hij dat als een gerechtelijke procedure plaatsvindt,
de toegang tot de bestuursdocumenten onmogelijk zou zijn.
Bij mail van 17 december 2012 vraagt het secretariaat dat de Regie der
Gebouwen de Commissie de gevraagde documenten zou verstrekken.
Bij mail van 10 januari 2013 laat de heer Jan Bouckaert, raadsman van de
Regie der Gebouwen de Commissie weten dat “Gelet op de
eindejaarsactiviteiten het voor cliënte immers niet mogelijk bleek om
hier onmiddellijk op te reageren.”
Bij brief van 28 januari 2013, ontvangen op 31 januari 2013, bezorgt de
heer Jan Bouckaert namens de Regie der Gebouwen de Commissie het
enige beschikbare document en een argumentatie waarom de toegang
moet worden geweigerd. Deze argumentatie kan als volgt worden
samengevat:
1. De Regie der Gebouwen beschikt niet over de uitnodiging van de
vergadering van 26 maart 2009, noch over een begeleide brief
waarbij het verslag van de vergadering van 26 maart 2009
georganiseerd door de Regie der gebouwen over een nieuwe
gevangenis in Puurs werd toegezonden aan het agentschap
Wegen en Verkeer Antwerpen.
2. Wat het verslag van de vergadering van 26 maart 2009
georganiseerd door de Regie der Gebouwen over een nieuwe
gevangenis in Puurs betreft, wordt opgemerkt dat de heer
4
Verhaeghe voor de beweging StRaten-generaal en de vzw
Straatego optreedt die een procedure tegen de
stedenbouwkundige- en milieuvergunning voor de gevangenis te
Melsele, Beveren, een procedure tegen het gewestelijk ruimtelijk
uitvoeringsplan “Gevangenis Beveren”, een
milieustakingsvordering en een klacht bij de Europese Commissie
hebben ingediend, waarin de Regie der Gebouwen als
opdrachtgever van de werken is tussengekomen ter
ondersteuning van de wettigheid van de respectieve beslissingen.
De gevraagde documenten hebben op die procedures betrekking.
Artikel 27, § 1, 5° van de wet van 5 augustus 2006 moet worden
ingeroepen vermits deze procedures nog hangende zijn, zodat
wordt verhinderd dat de openbaarmaking van de door de heer
Verhaeghe gevorderde documenten de rechtspleging in deze
rechtsgedingen en het recht op een eerlijk proces van de bij deze
procedures betrokken partijen in het gedrang brengt. Dit zou een
schending uitmaken van het recht op een eerlijk proces in het
algemeen en het nemo tenetur-beginsel in het bijzonder. Dit
geldt niet enkel voor de Regie, maar ook voor de overige bij de
zaak betrokken partijen, zoals de nv Poort van Beveren. Het
publiek belang bij de openbaarmaking van de door de heer
Verhaeghe gevorderde milieu-informatie weegt niet op tegen het
risico dat deze openbaarmaking oplevert voor de fundamentele
rechten en belangen van de verschillende bij de rechtsgedingen
betrokken partijen.
2. De ontvankelijkheid van de aanvraag
De Commissie is van oordeel dat het beroep ontvankelijk is. Artikel 35
van de wet van 5 augustus 2006 bepaalt dat de aanvrager beroep kan
instellen bij de Federale Beroepscommissie voor de toegang tot milieu-
informatie tegen een beslissing van een milieu-instantie bedoeld in
artikel 4, § 1, of na het verstrijken van de termijn waarbinnen de
beslissing moest worden genomen, of in geval van weigering van
uitvoering of een onwillige uitvoering van een beslissing of enige andere
moeilijkheid die hij ondervindt bij de uitoefening van de rechten die
deze wet toekent. Het beroep moet worden ingediend binnen een
termijn van zestig dagen. Het beroep werd ingediend op 10 december
2012 tegen een beslissing van 22 november 2012 en dus binnen de
wettelijk bepaalde termijn.
5
3. De gegrondheid van de aanvraag
3.1 De toepasselijkheid van de wet van 5 augustus 2006
De Commissie dient vooraf te bepalen of de gevraagde informatie onder
het toepassingsgebied van de wet van 5 augustus 2006 valt. De wet van 5
augustus 2006 is van toepassing op milieu-instanties bedoeld in artikel 3,
1°, a) en b), waarvan de organisatie en de werking worden geregeld door
de federale overheid, alsook op milieu-instanties vermeld in artikel 3, 1°,
c), die onder hun toezicht staan (art. 4, § 1 van de wet van 5 augustus
2006) en over milieu-informatie beschikken (artikel 18, § 1 van de wet).
Artikel 4, § 1 van de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van
het publiek tot milieu-informatie bepaalt dat ze van toepassing is op
milieu-instanties bedoeld in artikel 3, 1°, a) en b), waarvan de organisatie
en de werking worden geregeld door de federale overheid, evenals op
milieu-instanties vermeld in artikel 3, 1°, c), die onder hun toezicht
staan. Het begrip milieu-instantie wordt door deze wet gedefinieerd als
“a) een rechtspersoon of een orgaan opgericht bij of krachtens de
Grondwet, een wet, een decreet of een regel bedoeld in artikel 134 van
de Grondwet;
b) een natuurlijke of rechtspersoon die openbare bestuursfuncties
uitoefent, met inbegrip van specifieke taken, activiteiten of diensten met
betrekking tot leefmilieu;
c) een natuurlijke of rechtspersoon die onder toezicht van een orgaan of
persoon als bedoeld onder a) of b) belast is met openbare
verantwoordelijkheden of functies of openbare diensten met betrekking
tot het milieu verleent.
Organen en instellingen met een gerechtelijke bevoegdheid vallen niet
onder deze definitie, tenzij ze optreden in een andere functie dan de
rechterlijke. De wetgevende vergaderingen en de daaraan verbonden
instellingen vallen buiten deze definitie, behalve wanneer zij optreden in
een administratieve functie.”
De Regie der Gebouwen valt onder deze categorie (zie Parl. St. Kamer,
2005 – 2006, 51 2511/001, 12 – 13). Het beroep is bijgevolg gericht tegen
een milieu-instantie in de zin van de wet van 5 augustus 2006. Dit aspect
wordt trouwens niet betwist.
6
De wet van 5 augustus 2006 kent een recht van toegang tot milieu-
informatie toe. Het begrip “milieu-informatie” wordt in artikel 3, 4°
omschreven als:
“elke informatie, ongeacht de drager en in welke materiële
vorm ook, waarover een milieu-instantie beschikt, betreffende:
a) de toestand van elementen van het milieu, zoals de atmosfeer,
de lucht, de bodem, het land, het water, het landschap, de
natuurgebieden, met inbegrip van vochtige biotopen, kust- en
zeegebieden, de biologische diversiteit en haar componenten
met inbegrip van de genetisch gemodificeerde organismen en de
interactie tussen deze elementen;
b) de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens
met inbegrip van de verontreiniging van de voedselketen, de
levensomstandigheden van personen, voorzover zij worden of
kunnen worden aangetast door de onder a) bedoelde elementen
van het milieu of, via deze elementen, door een van de factoren
zoals bedoeld onder d) of door de maatregelen en activiteiten
zoals bedoeld onder e) ;
c) de toestand van waardevolle cultuurgebieden en
bouwwerken, voorzover zij worden of kunnen worden
aangetast door de onder a) bedoelde elementen van het milieu
of, via deze elementen, door een van de factoren zoals bedoeld
onder d) of door de maatregelen en activiteiten zoals bedoeld
onder e) ;
d) factoren, zoals stoffen, energie, geluid, straling of afval, met
inbegrip van radioactief afval, emissies, lozingen en ander
vrijkomen in het milieu van stoffen die de toestand van
elementen van het milieu zoals bedoeld onder a) of de toestand
van de gezondheid en de veiligheid van de mens zoals bedoeld
onder b) aantasten of waarschijnlijk aantasten;
e) maatregelen en activiteiten die uitwerking hebben of kunnen
hebben op de onder a), b), c) of d) bedoelde elementen;
f) maatregelen en activiteiten die tot doel hebben de toestand
van elementen van het milieu zoals bedoeld onder a), de
toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens zoals
bedoeld onder b) of de waardevolle cultuurgebieden en
bouwwerken zoals bedoeld onder c) in stand te houden, te
beschermen, te herstellen, te ontwikkelen, en druk erop te
voorkomen, in te perken of te compenseren;
7
g) kosten-baten- en andere economische analyses en
veronderstellingen die worden gebruikt in het kader van de
onder e) en f) bedoelde maatregelen en activiteiten;
h) verslagen over de toepassing van de milieuwetgeving”.
De Commissie wil erop wijzen dat het begrip milieu-informatie een heel
ruime invulling heeft. Het feit dat in de definitie een veelheid aan
exemplarische opsommingen voorkomt duidt erop dat aan het begrip
geen enge invulling mag worden gegeven. Niettemin is de Commissie
van oordeel dat het verslag van de vergadering van 26 maart 2009 niet als
milieu-informatie kan worden beschouwd en dat bijgevolg de
openbaarmaking van dit document op grond van de wet van 11 april
1994 moet worden beoordeeld. Het document bevat immers slechts heel
beperkte informatie over:
- de mogelijkheden om een toegang tot de te bouwen gevangenis
te creëren;
- de tijdspanne waarbinnen de werken zullen worden uitgevoerd;
- het feit dat er al een MER-onderzoek heeft plaatsgevonden
- de doorgang door een gipsstort voor de aanleg van de nieuwe
wegen
- de melding dat de inplanting van het complex op het terrein
binnen de geldende normen van de Wegen valt;
- de melding dat er een afwijking dient te worden aangevraagd
voor het plaatsen van de omheiningsdraad en hiervoor dient het
advies van de dienst “Mobiliteit” te worden ingewonnen.
De Commissie vindt het verder op zijn minst vreemd dat de Regie der
Gebouwen niet langer beschikt over de uitnodiging van de vergadering
van 26 maart 2009 georganiseerd door de Regie der Gebouwen over een
nieuwe gevangenis in Puurs toegezonden aan Wegen en Verkeer
Antwerpen en over de begeleidende brief, waarbij het verslag van de
vergadering van 26 maart 2009 georganiseerd door de Regie der
Gebouwen over een nieuwe gevangenis in Puurs werd toegezonden aan
het agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen. De Commissie wenst er
de Regie wel op te wijzen dat beide documenten slechts rechtsgeldig
vernietigd konden worden op grond van artikel 5 van de Archiefwet van
1955. Als deze documenten niet meer bestaan, zijn noch de wet van 11
april 1994 noch de wet van 5 augustus 2006 van toepassing, aangezien
beide wetten slechts van toepassing zijn op bestaande documenten.
8
3.2 Besluit
De Commissie is van mening dat het beroep niet gegrond is, omdat de
wet van 5 augustus 2006 niet van toepassing is op het enige beschikbare
document, namelijk het verslag van de vergadering van 26 maart 2009
georganiseerd door de Regie der Gebouwen over een nieuwe gevangenis
in Puurs.
Brussel, 11 februari 2013.
De Commissie was als volgt samengesteld:
Martine Baguet, voorzitster
Frankie Schram, secretaris en lid
Claire Piens, lid
Geert Raeymaekers, lid
F. SCHRAM M. BAGUET
secretaris voorzitster