Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadaenv:beslissing-fbc-2015-17:start

Cadas > Accès aux informations environnementales > Décisions

Beslissing FBC 17

Over de weigering om toegang te geven tot documenten m.b.t. een voorgestelde wijziging aan de wet van 5 augustus 2006

Transposition

  Federale Beroepscommissie voor de
    toegang tot milieu-informatie




                         6 juli 2015




               BESLISSING nr. 2015-17

over de weigering om toegang te geven tot documenten m.b.t.
 een voorgestelde wijziging aan de wet van 5 augustus 2006

                        (FBC/2015/7)

                GREENPEACE/DELCREDERE
                                                                         2

   1. Een overzicht

1.1 Bij mail van 23 april 2015 vraagt de heer Jan Cappelle namens
Greenpeace aan Delcredere om een kopie van volgende
bestuursdocumenten:

- Alle communicatie (mail, brief of andere) tussen het management van
de Delcredere en de Raad van Bestuur van de Delcredere met betrekking
tot een initiatief van de Delcredere tot wijziging van de Wet van 2006
betreffende de toegang van het publiek tot milieu-informatie (zie
voorstel in bijlage), periode 1 augustus 2014 –23/4/2015;
- Alle communicatie (mail, brief of andere) tussen het management van
de Delcredere en elk van haar voogddijministers, inclusief
beleidsmedewerkers en administratie, met betrekking tot een initiatief
van de Delcredere tot wijziging van de Wet van 2006 betreffende de
toegang van het publiek tot milieu-informatie (zie voorstel in bijlage),
periode 1 augustus 2014 – 23/4/2015;
- Alle communicatie (mail, brief of andere) tussen de Raad van Bestuur
van de Delcredere en elk van de voogddijministers van de Delcredere,
inclusief kabinetsmedewerkers en administratie, met betrekking tot een
initiatief van de Delcredere tot wijziging van de Wet van 2006
betreffende de toegang van het publiek tot milieu-informatie (zie
voorstel in bijlage), periode 1 augustus 2014 – 23/4/2015;
- Alle communicatie (mail, brief of andere) tussen het management van
de Delcredere en externen (ie academici, bedrijven, juristen) met
betrekking tot een initiatief van de Delcredere tot wijziging van de Wet
van 2006 betreffende de toegang van het publiek tot milieu-informatie
(zie voorstel in bijlage), periode 1 augustus 2014 – 23/4/2015;
- De verslagen van de Raad van Bestuur van de Delcredere, die het
initiatief van de Delcredere tot wijziging van de Wet van 2006
betreffende de toegang van het publiek tot milieu-informatie (zie
voorstel in bijlage) bespreken, periode 1 augustus 2014 – 23/4/2015.

1.2 Bij mail van 22 mei 2015 verwerpt Delcredere de aanvraag omdat ze
de toepassing van de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van
het publiek tot milieu-informatie betwist, omdat de aanvraag betrekking
heeft op informele discussies die geenszins milieu-informatie betreffen in
de zin van artikel 3, 4° van deze wet en omdat er geen andere
documenten bestaan dan het document dat de aanvrager al in zijn bezit
heeft.
                                                                             3



1.3 Bij mail van 9 juni 2015 dient de heer Cappelle een beroep in bij de
Federale Beroepscommissie voor de toegang tot milieu-informatie,
hierna Commissie genoemd.


   2. De ontvankelijkheid van het beroep

De Commissie is van oordeel dat het beroep ontvankelijk is. Artikel 35
van de wet van 5 augustus 2006 bepaalt dat de aanvrager beroep kan
instellen bij de federale Beroepscommissie voor de toegang tot milieu-
informatie tegen een beslissing van een milieu-instantie bedoeld in
artikel 4, § 1, of na het verstrijken van de termijn waarbinnen de
beslissing moest worden genomen, of in geval van weigering van
uitvoering of een onwillige uitvoering van een beslissing of enige andere
moeilijkheid die hij ondervindt bij de uitoefening van de rechten die
deze wet toekent. Het beroep moet worden ingediend binnen een
termijn van zestig dagen. Het beroep werd ingediend op 9 juni 2015
tegen de beslissing van 22 mei 2015 en is bijgevolg binnen de wettelijke
termijn..

   3. De gegrondheid van het beroep

   3.1 Het personeel toepassingsgebied

De Commissie dient vooraf te bepalen of de gevraagde informatie onder
het toepassingsgebied van de wet van 5 augustus 2006 valt, omdat dit
uitdrukkelijk door de Nationale Delcrederedienst wordt betwist. De wet
van 5 augustus 2006 is van toepassing op milieu-instanties bedoeld in
artikel 3, 1°, a) en b), waarvan de organisatie en de werking worden
geregeld door de federale overheid, alsook op milieu-instanties vermeld
in artikel 3, 1°, c), die onder hun toezicht staan (art. 4, § 1 van de wet van
5 augustus 2006) en over milieu-informatie beschikken (artikel 18, § 1
van de wet).

Het begrip milieu-instantie wordt door deze wet gedefinieerd als “a) een
rechtspersoon of een orgaan opgericht bij of krachtens de Grondwet, een
wet, een decreet of een regel bedoeld in artikel 134 van de Grondwet;
                                                                         4

b) een natuurlijke of rechtspersoon die openbare bestuursfuncties
uitoefent, met inbegrip van specifieke taken, activiteiten of diensten met
betrekking tot leefmilieu;
c) een natuurlijke of rechtspersoon die onder toezicht van een orgaan of
persoon als bedoeld onder a) of b) belast is met openbare
verantwoordelijkheden of functies of openbare diensten met betrekking
tot het milieu verleent.
Organen en instellingen met een gerechtelijke bevoegdheid vallen niet
onder deze definitie, tenzij ze optreden in een andere functie dan de
rechterlijke. De wetgevende vergaderingen en de daaraan verbonden
instellingen vallen buiten deze definitie, behalve wanneer zij optreden in
een administratieve functie.”

De Nationale Delcrederedienst is een openbare instelling met
rechtspersoonlijkheid opgericht door de wet van 31 augustus 1939 op de
Nationale Delcrederedienst (BS 4 oktober 1939) en valt bijgevolg onder
3, 1°, a van de wet van 5 augustus 2006. Het loutere feit dat het gaat om
een rechtspersoon die bij wet is opgericht, is de enige voorwaarde op
grond waarvan een rechtspersoon onder de wet wordt gebracht. In
tegenstelling tot wat de Nationale Delcrederedienst beweert, valt ze wel
degelijk onder het personeel toepassingsgebied van de wet.

   3.2 Het materieel toepassingsgebied

De wet van 5 augustus 2006 kent een recht van toegang tot milieu-
informatie toe. Het begrip “milieu-informatie” wordt in artikel 3, 4°
omschreven als:

         “elke informatie, ongeacht de drager en in welke materiële
         vorm ook, waarover een milieu-instantie beschikt, betreffende:
         a) de toestand van elementen van het milieu, zoals de atmosfeer,
         de lucht, de bodem, het land, het water, het landschap, de
         natuurgebieden, met inbegrip van vochtige biotopen, kust- en
         zeegebieden, de biologische diversiteit en haar componenten
         met inbegrip van de genetisch gemodificeerde organismen en de
         interactie tussen deze elementen;
         b) de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens
         met inbegrip van de verontreiniging van de voedselketen, de
         levensomstandigheden van personen, voorzover zij worden of
         kunnen worden aangetast door de onder a) bedoelde elementen
                                                                         5

       van het milieu of, via deze elementen, door een van de factoren
       zoals bedoeld onder d) of door de maatregelen en activiteiten
       zoals bedoeld onder e) ;
       c) de toestand van waardevolle cultuurgebieden en
       bouwwerken, voorzover zij worden of kunnen worden
       aangetast door de onder a) bedoelde elementen van het milieu
       of, via deze elementen, door een van de factoren zoals bedoeld
       onder d) of door de maatregelen en activiteiten zoals bedoeld
       onder e) ;
       d) factoren, zoals stoffen, energie, geluid, straling of afval, met
       inbegrip van radioactief afval, emissies, lozingen en ander
       vrijkomen in het milieu van stoffen die de toestand van
       elementen van het milieu zoals bedoeld onder a) of de toestand
       van de gezondheid en de veiligheid van de mens zoals bedoeld
       onder b) aantasten of waarschijnlijk aantasten;
       e) maatregelen en activiteiten die uitwerking hebben of kunnen
       hebben op de onder a), b), c) of d) bedoelde elementen;
       f) maatregelen en activiteiten die tot doel hebben de toestand
       van elementen van het milieu zoals bedoeld onder a), de
       toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens zoals
       bedoeld onder b) of de waardevolle cultuurgebieden en
       bouwwerken zoals bedoeld onder c) in stand te houden, te
       beschermen, te herstellen, te ontwikkelen, en druk erop te
       voorkomen, in te perken of te compenseren;
       g) kosten-baten- en andere economische analyses en
       veronderstellingen die worden gebruikt in het kader van de
       onder e) en f) bedoelde maatregelen en activiteiten;
       h) verslagen over de toepassing van de milieuwetgeving”.

De Commissie stelt vast dat initiatieven die betrekking hebben op
aanpassingen van de wet van 5 augustus 2006 op zich niet kunnen
worden beschouwd als milieu-informatie.
                                                                       6

   3.3 Besluit

Ook al is het beroep ingediend in overeenstemming met de wet van 5
augustus 2006 en bijgevolg ontvankelijk, toch is het niet gegrond, omdat
de gevraagde informatie niet als milieu-informatie in de zin van de wet
van 5 augustus 2006 kan worden beschouwd.


Brussel, 6 juli 2015




De Commissie was als volgt samengesteld:

Martine Baguet, voorzitster
Frankie Schram, secretaris en lid
Claudia Hildebrand, plaatsvervangend lid




   F. SCHRAM                                             M. BAGUET
   secretaris                                            voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadaenv/beslissing-fbc-2015-17/start.txt · Dernière modification : 2020/09/30 07:54 de 127.0.0.1