gewestelijke commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Inzake: Anthony GODFROID t/ de gemeente Jette Advies nr. 135-16 Toepassing van artikel 9 van de Wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten (hiema: de wet) Overzicht van de feiten Bij e-mail van 19 april 2016 richt de heer Anthony Godfroid (hierna: verzoeker) aan de gemeente Jette een verzoek tôt afschrift van het retributiereglement dat van toepassing is op het parkeren met beperkte duur (blauwe zone). Op 25 april herhaalt hij zijn verzoek per e-mail. Op dezelfde datum stuurt hij nog een e-mail waarin hij zijn verzoek opnieuw herhaalt en aan dewelke hij een brief hecht (pdf-bestand). In deze brief herhaalt hij zijn vraag, geformuleerd als volgt: "Verder zou ik u willen vragen om mij een kopie te willen overmaken, in openbaarheid van bestuur, van het retributiereglement oflokaai belastingsreglement, waarop u uw vordering baseert. Ik zocht dit op op de website van de gemeente Jette, doch vond dit nergens terug." Aangezien verzoeker, ondanks de gekregen leesbevëstigingen van zijn gestuurde e-mails, geen enkel antwoord mocht ontvangen, vat hij op 31 mei de Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna: de commissie). Een kopie van het gestuurde verzoek tôt heroverweging gericht aan de gemeente Jette is aan zijn verzoek gehecht. De gemeente Jette heeft geen gevolg gegeven aan het verzoek om haar eventuele opmerkingen op het verzoek om advies over te maken. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie stelt vast dat verzoeker, zoals voorgeschreven door artikel 9 van de wet, tegelijkertijd een verzoek tôt heroverweging aan de gemeente Jette en een verzoek om advies aan de commissie heeft gericht. De Commissie acht het verzoek om advies bijgevolg ontvankelijk. De gegrondheid van de adviesaanvraag Het recht van toegang tôt bestuursdocumenten is verankerd in artikel 32 van de Grondwet en verder uitgewerkt in de wet van 12 november 1997. Deze bepalingen gaan uit van een principiële openbaarheid van aile bestuursdocumenten. Slechts wanneer uitzonderingsgronden, beschreven in artikel 7 van de wet, moeten of kunnen worden ingeroepen en op afdoende wijze in concreto worden gemotiveerd, kan de openbaarmaking 1 worden geweigerd. Deze uitzonderingsgronden dienen bovendien beperkend te worden geïnterpreteerd. In casu betreft het verzoek het bekomen van een kopie van een politiereglement, document dat van nature uit openbaar is (cf. de Nieuwe Gemeentewet, art. 112 e.v.) en gepubliceerd wordt alvorens van te toepassing te zijn, ook op de website van de gemeente (art. 119 van de Nieuwe Gemeentewet). De commissie stelt vast dat dit règlement inderdaad op de website van de gemeente Jette is gepubliceerd, onder de hoofding "mijn gemeente / diensten van het gemeentebestuur / administratieve sancties"1. Bijgevolg dient het verzoek te worden afgewezen. Een beroep doen op de procédure inzake openbaarheid van bestuur teneinde toegang te bekomen tôt een bestuursdocument heeft immers enkel zin voor documenten die nog niet toegankelijk zijn voor het publiek en dus niet worden gepubliceerd. Verzoeker beschikt duidelijk over een internettoegang. De commissie nodigt hem dan ook uit om via bovenvermelde link het politiereglement te raadplegen. Het verzoek van de heer Anthony Godfroid van 31 mei 2016 gericht aan de commissie wordt afgewezen. De Commissie veiieende haar advies op 27 juni 2016 op verslag van Lynn Therry, waarop aanwezig waren, de heer M. Leroy, Voorzitter, de dames en heren L. Therry, A.-F. Vokar en M.-A. t'Kint, secretaris. Besluit De Secretaris De Voorzitter M-A t'KINT 1 http://www.iette.irisnet.be/nl/miin-eemeente/diensten-van-het-pemeentebestuur/ad ministratieve-sancties 2