Gewestelijke oommissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Advies 112.15 Verzoek gesteund op artikel 20 van de ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur In zake: Mevrouw Cieltje Van Achter Tegen: Minister van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Pascal Smet 1. Voorwerp van de aanvraag en feiteliike voorafgaanden:\\ Mevrouw Cieltje Van Achter heeft op 22 juli 2015 Minister Pascal Smet verzocht haar een afschrift te bezorgen van een aantal bestuursdocumenten met name het plan van fietspaden die afgescheiden zijn en/ofgedeeld worden met het openbaar vervoer (horizon 2020) en de notulen m.b.t. beslissing van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering d.d. 30 april 2015 houdende goedkeuring van dit plan. Aangezien zij tôt op heden nog geen afschrift mocht ontvangen, verzoekt zij de commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna: "de commissie") op 3 september om advies. 2. Qntvankeliikheid van het verzQekschrift:\\ In haar verzoek om advies aan de commissie vermeldt Mevrouw Van Achter dat zij tegelijkertijd met haar verzoek om advies een verzoek tôt heroverweging heeft gericht aan de Minister, zoals art. 20 van de ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur (hierna: "de ordonnantie) voorschrijft. Het bewijs van verzending van het verzoek tôt heroverweging is echter niet gevoegd bij haar schrijven aan de commissie. Aangezien de Minister niet heeft gereageerd op het verzoek van de commissie zijn eventuele opmerkingen over te maken, gaat de commissie er van uit dat aan voormelde voorwaarde is voldaan. De commissie acht bijgevolg voormeld verzoek om advies ontvankelijk. 3. De qeqrondheid van de adviesaanvraag Het plan alsook de notulen waarop voorliggende vraag tôt openbaarmaking betrekking heeft, zijn bestuursdocumenten in de zin van art. 3, 2° van de ordonnantie. Het recht op toegang tôt bestuursdocumenten wordt gewaarborgd aan elke persoon en dit onder voorbehoud van de beperkingen vastgesteld in artikel 10 van de ordonnantie. In voorliggend geval, zowel voor wat betreft het plan van fietspaden als voor de notulen van de regeringsbeslissing, lijkt op het eerste zicht geen enkele uitzonderingsgrond van toepassing te zijn, zodat in principe een afschrift van de gevraagde documenten gegeven dient te worden. 4. Advies:\\ Het verzoek om advies ingediend door Mevrouw Cieltje Van Achter op 3 september 2015 bij de commissie is ontvankelijk. Een afschrift van het plan van fietspaden en de regeringsnotulen dient haar te worden overgemaakt. De commissie verleende haar advies op 1 oktober 2015 op verslag van mevr. L. Therry, waarop aanwezig waren, de heer M. Leroy, Voorzitter, de dames V. Goret, L. Therry, A.-F. Vokar en E. Willemart en mevrouw K. Maerten, secretaris. De Secretaris De Voorzitter K. MAERTEN