Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 110

Met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van een schattingsfiche van een onroerend goed

Date: 17/08/2020

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                   17 augustus 2020




                ADVIES 2020-110

met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van
    een schattingsfiche van een onroerend goed

                    (CTB/2020/99)
                                                                        2

   1. Een overzicht

1.1. Bij e-mail van 10 juli 2020 vraagt meester Feia Deltour, namens haar
cliënte mevrouw X bij de FOD Financiën om een verzoek om een
kadastraal uittreksel.

1.2. Bij e-mail van dezelfde dag laat de FOD Financiën aan de
aanvraagster weten dat vanaf 1 juli 2020 de aflevering van kadastrale
uittreksels verzorgd wordt door de diensten van Informatieverzameling
en Uitwisseling. Er wordt gevraagd om vanaf die datum alle aanvragen
voor Nederlandstalige uittreksels de aanvraag te versturen naar
kadastralegegevens@minfin.fed.be.

1.3. Bij e-mail van dezelfde dag laten meesters Thomas Ryckalts en
Annelies De Wolf aan de FOD Financiën weten dat ze hebben vastgesteld
verkeerdelijk het vakje ‘kadastrale schattingsfiche’ niet te hebben
aangeklikt. Ze verzoeken om aanvullend over de kadastrale
schattingsfiche te beschikken.

1.4. Bij e-mail van dezelfde dag laat de FOD Financiën aan de
aanvraagster weten dat aangezien in het formulier is opgenomen dat de
schattingsfiche alleen door de eigenaar zelf of zijn gemandateerde aan te
vragen is in het kader van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de
openbaarheid van bestuur’ vermits zij niet de gemandateerde is van de
huidige eigenaar.

1.5. Bij brief van 5 augustus 2020 verzoekt meester Thomas Ryckalts de
FOD Financiën om haar weigeringsbeslissing te heroverwegen.

1.6. Bij aangetekende brief van dezelfde dag ook verstuurd via e-mail van
5 augustus 2020 vragen meester Thomas Ryckalts en meester Annelies De
Wolf de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd, om een advies.

2. De beoordeling van de adviesaanvraag

De Commissie stelt vast dat de aanvraag werd ingediend via een door de
Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD) van
de FOD Financiën ter beschikking gesteld digitaal formulier waarbij een
                                                                          3

procedure wordt gevolgd in uitvoering van het Koninklijk besluit van 30
juli 2018 ‘betreffende het aanleggen en bijhouden van de kadastrale
documentatie en tot vaststelling van de modaliteiten voor het afleveren
van kadastrale uittreksels’ dat zelf werd genomen in uitvoering van de
artikelen 472 en 504 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen. Deze
beide bepalingen vormen een zelfstandige rechtsbasis voor de toegang en
de modaliteiten voor welbepaalde informatie. Deze wettelijke grondslag
staat naast de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van
bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994). De Commissie is van oordeel dat
wanneer een aanvrager gebruik maakt van een specifieke rechtsgrond, hij
niet in de volgende fase kan overschakelen naar de algemene regeling
betreffende de openbaarheid van bestuur. De Commissie is dan ook van
oordeel dat de ingestelde adviesaanvraag en het verzoek tot
heroverweging op grond van de wet van 11 april 1994 niet kunnen worden
aangewend wanneer een aanvraag werd ingediend op grond van het
koninklijk besluit van 30 juli 2018, genomen in uitvoering van de artikelen
472 en 504 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen.




Brussel, 17 augustus 2020.




   F. SCHRAM                                                K. LEUS
   secretaris                                              voorzitster