Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 13/07/2020
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 13 juli 2020 ADVIES 2020-91 met betrekking tot het verkrijgen van een afschrift van alle in het systeem van het centraal register van lastgevingsovereenkomsten geregistreerde of gelogde gegevens met betrekking tot twee specifieke lastgevingsovereenkomsten (CTB/2020/80) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij brief van 27 mei 2020 vraagt mevrouw X aan de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat om afschrift van alle in het systeem van het centraal register van lastgevingsovereenkomsten, geregistreerd CRL-2018022100065 en CRL-2018022800071 geregistreerde of gelogde gegevens zoals bedoeld in artikel 10/1 5°1 van het koninklijk besluit van 31 oktober 2014 houdende vaststelling van de regels inzake oprichting, beheer en raadpleging van het centraal register van lastgevingsovereenkomsten met het oog op het regelen van een buitengerechtelijke bescherming en van het centraal register van verklaringen betreffende de aanwijzing van een bewindvoerder, een vertrouwenspersoon of een voogd, gewijzigd bij KB van 24 november 2019. Bovendien wordt gevraagd wat dient geïnterpreteerd te worden als de goodwill zoals bedoeld in RvS nr. 209.086, 23 november 2010, BUELS/VLAAMS GEWEST. 1.2. Bij e-mail van 18 juni 2020 vraagt de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat om een kopie van beide zijde van de identiteitskaart van de aanvraagster. 1.3. Bij e-mail van 19 juni 2020 verwijt de aanvraagster de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat dat er een voorwaarde wordt toegevoegd die de wet niet inhoudt. 1.4. Bij e-mail van 22 juni 2020 verduidelijkt de Koninklijke Federatie aan de aanvraagster dat zij vanuit privacyoverwegingen deze informatie wenst te krijgen. Deze informatie kan immers niet met iedereen worden gedeeld. Deze informatie is nodig om de identiteit van de aanvrager na te gaan. Zonder deze informatie kunnen geen gegevens worden overgemaakt. 1.5. Bij e-mail van 23 juni 2020 herhaalt de aanvraagster haar standpunt. 1 Het gaat meer bepaald om volgende gegevens: de identiteit van de toegangsgerechtigde, de datum en het tijdstip van toegang; de gegevens betreffende de persoon die het ontwerp is van de opzoeking: naam en voornamen, datum en plaats van geboorte, identificatienummer, verblijf- of woonplaats; de lastgevingsovereenkomst of de verklaring tot aanwijzing waarop de toegang betrekking had; de doeleinden van de toegang; de modaliteiten van de toegang met het type van handeling: de registratie in de zin van artikel 4 of de raadpleging in de zin van artikel 10 van het koninklijk besluit van 31 oktober 2014. 3 1.6. Bij e-mail van 25 juni 2020 wijst de Koninklijke Federatie voor het Belgisch notariaat de aanvraagster erop dat het certificaat van inschrijving dat haar per post werd overgemaakt een wettelijke verplichting is die werd opgenomen in het koninklijk besluit. De gegevens die nu worden opgevraagd zijn de loggegevens van de personen die opzoekingen hebben gedaan op haar naam. Dit gaat dus niet alleen over haar gegevens, maar ook over gegevens van andere personen/instanties. De Koninklijke Federatie herhaalt haar eis om een kopie te ontvangen van de e-ID. 1.7. Bij e-mail van 28 juni 2020 dient de aanvraagster bij de Koninklijke Federatie van het Belgisch notariaat een verzoek tot heroverweging in. 1.8. Bij e-mail van dezelfde dag verzoekt de aanvraagster de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna: Commissie, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie verwijst voor naar haar advies in de zaak CTB/2020/79 aangezien deze adviesaanvraag hetzelfde voorwerp heeft als deze zaak en uitgaat van dezelfde verzoekster. Het enige waarin de beide adviesaanvragen van elkaar verschillen is dat in de zaak CTB/2020/79 de briefwisseling werd verstuurd via e-mail door de zoon van de aanvraagster ook al ging de brief wel van haar uit. Brussel, 13 juli 2020. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster