Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 01/04/2020
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 1 april 2020 ADVIES 2020-33 met betrekking tot de toegang tot documenten m.b.t. het personeels- en managementplan van de Regie der Gebouwen (CTB/2020/22) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail van 28 november 2019 vraagt de heer X bij de Regie der Gebouwen volgende documenten bij voorkeur elektronisch op: - Afschrift van het volledige en originele op 20 oktober 2009 definitief goedgekeurde personeelsplan van de Regie der Gebouwen met zijn bijlagen; - Afschrift van het bij dit personeelsplan horende managementplan; - Afschriften van de aan deze plannen aangebrachte wijzigingen voor de periode 2009 t.e.m. 2013; - Afschrift van de notulen van het Directiecomité waarin het management- en personeelsplan 2009 wordt goedgekeurd; - Afschrift van het verslag van het Basisoverlegcomité omtrent de goedkeuring van het personeelsplan 2009; - Afschrift van het advies van de Inspecteur van Financiën betreffende het personeelsplan 2009; - Afschrift van de definitieve goedkeuring door de functioneel bevoegde minister over de Regie der Gebouwen betreffende het personeelsplan 2009; - Afschrift van de organogrammen van de Regie der Gebouwen betreffende de jaren 2008 – 2009 – 2010. 1.2. Bij e-mail van 19 februari 2020 antwoordt de Regie der Gebouwen dat hem de beschikbare documenten overgemaakt worden. 1.3. Bij e-mail van 16 maart 2020 dient de aanvrager bij de Regie der Gebouwen een verzoek tot heroverweging in omdat hij met uitzondering van de organogrammen van 2009 en 2010 niet de gevraagde stukken heeft ontvangen. Hij merkt bovendien op dat sommige stukken in het Frans zijn gesteld en dat het managementplan slechts een ontwerpversie is en dat het goedgekeurde personeels- en managementplan niet werd geleverd. Ook ontbreken volgens hem de afschriften van de onder punten 3 t.e.m. 7 hierna geformuleerde vragen en werd enkel de bis-versie van het organogram van 2008 geleverd. Hij vraagt ter precisering van zijn oorspronkelijke aanvraag volgende documenten (indien bestaand, de Nederlandstalige versie, zo niet de Franstalige): 1) Afschrift van het originele en volledige op 20 oktober 2009 definitief goedgekeurde personeelsplan van de Regie der Gebouwen bevattende 1071 VTE met zijn bijlagen, conform de directieven vervat in de diverse toepasselijke omzendbrieven omtrent de opmaak; 3 2) Afschrift van het originele en volledige definitief goedgekeurde managementplan van de Regie der Gebouwen dat bij het onder punt 1 beschreven personeelsplan hoort; 3) Afschrift van de wijzigingen aan de onder punten 1 en 2 beschreven plannen voor de periode 2009 t.e.m. 2013. Indien er geen gebeurd zijn, graag de bevestiging hiervan; 4) Afschrift van de notulen van het Directiecomité waarin de onder punten 1 en 2 beschreven plannen goedgekeurd werden; 5) Afschrift van het verslag van het bevoegde overlegcomité met de vakorganisaties betreffende hun definitief advies van het onder punt 1 beschreven plan; 6) Afschrift van het advies van de Inspecteur van Financiën betreffende het onder punt 1 beschreven plan; 7) Afschrift van de goedkeuring door de functioneel bevoegde minister over de Regie der Gebouwen betreffende het onder punt 1 beschreven plan; 8) Afschrift van alle organogrammen van 2008. Bij e-mail van dezelfde datum vraagt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie, om een advies. 2. De beoordeling van de aanvraag De Commissie stelt vast dat het verzoek om advies ontvankelijk is. De aanvrager heeft immers voldaan aan de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan de Regie der Gebouwen en het verzoek om advies aan de Commissie, zoals bepaald in artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: de wet van 11 april 1994). 3. De gegrondheid van de aanvraag Opdat de gevraagde bestuursdocumenten onder de wet van 11 april 1994 vallen, is vereist dat de Regie der Gebouwen over de gevraagde bestuursdocumenten beschikt. De Commissie acht het weinig waarschijnlijk dat de gevraagde bestuursdocumenten niet in het bezit zouden zijn van de Regie der Gebouwen. 4 De Commissie wenst op te merken dat een aanvrager op grond van de wet van 11 april 1994 geen vertaling kan afdwingen van bepaalde documenten als zij enkel in het Frans zouden bestaan, ook al zouden ze eventueel wel in een andere taal hebben moeten bestaan op grond van andere wet- of regelgeving. Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). Uitzonderingsgronden moeten steeds beperkend worden geïnterpreteerd. Voor zover de Regie der Gebouwen geen uitzonderingsgronden inroept om de openbaarmaking te weigeren en deze uitzonderingen behoorlijk in concreto motiveert, is ze ertoe gehouden de gevraagde bestuursdocumenten openbaar te maken onder voorbehoud van wat hiervoor in de eerste alinea van punt 3 is gesteld. Brussel, 1 april 2020. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster