Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 19/08/2019
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 19 augustus 2019 ADVIES 2019-95 met betrekking tot het verkrijgen van een aantal documenten die de risicobeoordeling van gewasbeschermers en de bescherming van bijen betreffen (CTB/2019/90) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail van 28 juni 2019 vraagt mevrouw X aan de Minister van Landbouw om haar de documenten te bezorgen die de risicobeoordeling (“risk assessment”) van gewasbeschermers en de bescherming van bijen betreffen, uit de periode van 2013 tot vandaag: Brieven en e-mails uitgewisseld met vertegenwoordigers van de chemische industrie, betreffende gewasbeschermers, de regulering ervan en hun gebruik; Verslagen van vergaderingen met vertegenwoordigers van de chemische industrie, betreffende gewasbeschermers, de regulering ervan en hun gebruik; Interne nota’s of rapporten betreffende het standpunt van België omtrent gewasbeschermers; Brieven en e-mails uitgewisseld met vertegenwoordigers van de landbouwsector, betreffende gewasbeschermers, de regulering ervan en hun gebruik; Verslagen van vergaderingen met vertegenwoordigers van de landbouwsector, betreffende gewasbeschermers, de regulering ervan en hun gebruik; Brieven en e-mails uitgewisseld met vertegenwoordigers van andere EU-lidstaten, betreffende de regulering van gewasbeschermers en hun gebruik; Verslagen van vergaderingen met vertegenwoordigers van andere EU-lidstaten, betreffende de regulering van gewasbeschermers en hun gebruik; Brieven en e-mails uitgewisseld met de Europese Commissie (en haar uitvoerende agentschappen) betreffende de regulering van gewasbeschermers en hun gebruik; Verslagen van vergaderingen met de Europese Commissie (en haar uitvoerende agentschappen) betreffende de regulering van gewasbeschermers en hun gebruik; Brieven en e-mails uitgewisseld met de European Food Safety Agency betreffende de regulering van gewasbeschermers en hun gebruik; Verslagen van vergadering met de European Food Safety Agency betreffende de regulering van gewasbeschermers en hun gebruik. 1.2. Omdat zij op haar aanvraag geen reactie ontvangt binnen de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994) bepaalde termijn dient ze bij e-mail van 5 augustus 2019 een verzoek tot heroverweging in bij de bevoegde minister. In diezelfde e-mail 3 vraagt ze de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genaamd, om een advies. 1.3. Bij e-mail van 6 augustus 2019 antwoordt het kabinet van de minister dat ze de aanvraagster niet verder kan helpen, omdat de documenten die zij opvraagt in het bezit zijn van de DG 4 van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. 1.4. Bij e-mail van 7 augustus 2019 richt de aanvraagster zich opnieuw tot de minister en tot de Commissie en stelt dat ze zich niet kan voorstellen dat er niet op zijn minst enkele van de gevraagde documenten in het bezit zijn van de minister, omdat haar vraag immers bijvoorbeeld ook verslagen omvat van vergaderingen waaraan de minister (of medewerkers van zijn kabinet) hebben deelgenomen. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Er is immers voldaan aan de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging bij de Minister van Landbouw en het verzoek om advies aan de Commissie zoals artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ voorschrijft. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). Opdat het recht van toegang kan worden uitgeoefend, is vereist dat de gevraagde bestuursdocumenten bestaan en in het bezit zijn van de 4 betrokken federale administratieve overheid. Als de toegang wordt gevraagd tot bestuursdocumenten bij de minister, dan moet daaronder ook worden begrepen, de bestuursdocumenten die in het bezit zijn van de administratie waarover de betrokken minister zeggenschap heeft. Hieronder vallen niet de documenten die de kabinetten opstellen ter ondersteuning van de minister tenzij het gaat om documenten die aan de administratie worden bezorgd. De Minister van Landbouw kan niet doorverwijzen naar een administratie als hijzelf of de administratie waarvoor hij verantwoordelijk is de gevraagde bestuursdocumenten in haar bezit heeft. De minister moet bijgevolg zorgvuldig nagaan of hij of de administratie waarvoor hij verantwoordelijk is, de gevraagde bestuursdocumenten in zijn of haar bezit heeft. Slechts wanneer dit niet het geval is, kan hij de aanvraagster doorverwijzen. Als de minister of zijn administratie bepaalde van de gevraagde bestuursdocumenten in zijn bezit heeft, dient hij na te gaan of bepaalde informatie onder één of meer uitzonderingsgronden valt en moet hij het inroepen ervan in concreto behoorlijk motiveren. De Commissie wenst ook te herinneren aan het principe van de gedeeltelijke openbaarheid op grond waarvan enkel informatie aan de openbaarmaking kan worden onttrokken die onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere informatie moet vooralsnog worden openbaar gemaakt. Brussel, 19 augustus 2019. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster