Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 19/08/2019
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 19 augustus 2019 ADVIES 2019-91 met betrekking tot het verkrijgen van toegang tot een dossier bij de Dienst Vreemdelingenzaken (CTB/2019/86) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail van 24 juni 2019 vraagt meester Pierre Robert, namens de heer X, aan de FOD Binnenlandse Zaken, Dienst Vreemdelingenzaken, om een kopie van het administratief dossier van de heer X. 1.2. Bij e-mail van 11 juli 2019 bezorgt hij de Dienst Vreemdelingenzaken een herinnering van zijn verzoek van 24 juni 2019. 1.3. Bij e-mail van 25 juli 2019 dient de aanvrager een verzoek tot heroverweging in bij de Dienst Vreemdelingenzaken. Bij brief van dezelfde dag vraagt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genaamd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Zoals de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: de wet van 11 april 1994) voorschrijft heeft de aanvrager zijn verzoek om advies aan de Commissie en het verzoek tot heroverweging aan de Dienst Vreemdelingenzaken tegelijkertijd ingediend. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). De Dienst Vreemdelingenzaken is ertoe gehouden een kopie van de gevraagde bestuursdocumenten in het administratief dossier van de cliënt 3 van de aanvrager, tenzij zij uitzonderingsgronden moet of kan inroepen en ze dit inroepen behoorlijk in concreto motiveert. De Commissie wenst vervolgens te wijzen op het principe van de gedeeltelijke openbaarheid op grond waarvan slechts informatie aan de openbaarheid kan worden onttrokken die onder één of meer uitzonderingsgronden valt. Alle andere informatie in de gevraagde bestuursdocumenten dient openbaar te worden gemaakt. Brussel, 19 augustus 2019. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster