Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 27/05/2019
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 27 mei 2019 ADVIES 2019-60 met betrekking tot het verkrijgen van informatie over de bijstand van advocaten bij het eerste verhoor zoals verplicht wordt door de Salduzwetgeving (CTB/2019/54) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail van 16 mei 2019 vraagt de heer X aan de Politiezone Mechelen-Willebroek om kopies en inzage betreffende de bijstand van advocaten bij het eerste verhoor zoals verplicht wordt door de Salduz- wetgeving. Concreet wil hij weten “wanneer (dag en uur) en voor welke feiten en onderzoeken advocaten worden opgeroepen”. Hij stelt dat hij geenszins geïnteresseerd is in de identiteit van de verdachten, maar wel in de identiteit van de opgeroepen advocaten. Hij vraagt die gegevens voor de periode van 2013 tot vandaag. 1.2 Bij e-mail van 21 mei 2019 verwijst de Politiezone Mechelen- Willebroek naar de Salduz-wetgeving en de richtlijnen van het Parket van de Procureur des Konings, die in de zone stipt worden opgevolgd en uitgevoerd. De Politiezone weigert evenwel toegang te verlenen tot dossiergebonden informatie, met betrekking tot opsporings- en/of gerechtelijke onderzoeken, omdat zij niet vallen onder de regels van de openbaarheid van bestuur. De aanvrager wordt doorverwezen naar het controleorgaan op de politionele informatie. 1.3. Omdat de aanvrager het niet eens is met deze zienswijze, dient hij bij e-mail van 22 mei 2019 een verzoek tot heroverweging in bij de Politiezone Mechelen-Willebroek. Tegelijkertijd verzoekt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur (hierna Commissie genoemd) om een advies. 3 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies niet-ontvankelijk is. Op grond van artikel 8, § 2, van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hier: wet van 11 april 1994) en artikel 9, § 1 van de wet van 12 november 1997 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten’ kan een aanvrager die moeilijkheden ondervindt om toegang te krijgen tot een bestuursdocument waarover respectievelijk een federale, provinciale of gemeentelijke administratieve overheid beschikt, het in de betrokken artikelen georganiseerd administratief beroep instellen. Een meergemeentepolitiezone is evenwel geen federale, provinciale of gemeentelijke administratieve overheid. De Commissie is bijgevolg niet bevoegd om over de ingediende adviesaanvraag een advies te verstrekken. Brussel, 27 mei 2019. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster