Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 27/05/2019
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 27 mei 2019 ADVIES 2019-59 met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van een interne studie over de juridische en veiligheidsaspecten van een gedeeltelijke openstelling van het koninklijk domein van Laken (CTB/2019/53) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail van 15 april 2019 vraagt de heer X aan de Regie der Gebouwen om een digitale kopie van de interne studie door de Regie der Gebouwen betreffende de juridische en de veiligheidsaspecten van een gedeeltelijke openstelling van het koninklijk domein van Laken. Ter precisering verwijst hij naar het antwoord van de vice-eersteminister en minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met de Regie der Gebouwen van 16 november 2018, op de vraag nr. 2829 van de heer Vincent Van Peteghem van 21 december 2017. 1.2 Bij e-mail van 25 april 2019 antwoordt de heer Laurent Vrijdaghs, administrateur-generaal en voorzitter van het directiecomité van de Regie der Gebouwen aan de aanvrager dat hij zo spoedig mogelijk een antwoord zal ontvangen. 1.3. Bij e-mail van 25 april 2019 laat de aanvrager aan de Regie der Gebouwen weten dat hij uitkijkt naar het antwoord. 1.4. Bij e-mail van 17 mei 2019 weigert de Regie der Gebouwen om toegang te verlenen tot het gevraagde document om volgende reden: “Door het interne karakter van dat document, dat rechtstreeks en vertrouwelijk aan mij was gericht, valt het niet onder de wet op de openbaarheid van bestuur en is het niet ontvankelijk voor inzage.” 1.5. Omdat de aanvrager het niet eens is met deze reactie, dient hij bij e- mail van 21 mei 2019 een verzoek tot heroverweging in bij de Regie der Gebouwen. Tegelijkertijd verzoekt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur (hierna Commissie genoemd) om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Zoals artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: de wet van 11 april 1994) voorschrijft, heeft de aanvraagster haar verzoek om advies aan de Commissie en het verzoek tot heroverweging aan de Regie der Gebouwen tegelijkertijd ingediend. 3 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De Commissie wenst te benadrukken dat op grond van artikel 32 van de Grondwet alle bestuursdocumenten onder de openbaarheid van bestuur vallen. Het is daarbij niet relevant of het gaat om documenten met een intern karakter en of dergelijk document rechtstreeks en vertrouwelijk aan de Regie der Gebouwen werden bezorgd. De Grondwetgever en de wetgever hebben uitdrukkelijk geen enkel document aan het principe van de openbaarheid willen onttrekken. Dat een document principieel openbaar is, betekent niet dat het ook openbaar moet worden gemaakt. De toegang tot bestuursdocumenten kan evenwel slechts worden geweigerd wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). De Commissie wenst te benadrukken dat voor zover de Regie der Gebouwen nalaat om een uitzonderingsgrond in te roepen en dit inroepen behoorlijk en in concreto motiveert, ze ertoe is gehouden het gevraagde bestuursdocument openbaar te maken. 4 Voor zover uitzonderingsgronden moeten of kunnen worden ingeroepen, wil de Commissie wijzen op het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan slechts informatie die onder een uitzonderingsgrond valt aan de openbaarmaking kan worden onttrokken. Alle andere informatie in het betrokken bestuursdocument moet worden openbaar gemaakt. Brussel, 27 mei 2019. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster