Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 27/05/2019
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 27 mei 2019 ADVIES 2019-56 met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van de lopende en de vorige raamovereenkomst van de Regie der Gebouwen met Interim Vastgoedbeheer en van een overzicht van de panden die binnen deze overeenkomsten vielen (CTB/2019/50) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail van 19 april 2019 vraagt de heer X aan de Regie der Gebouwen om een kopie van de lopende en de vorige raamovereenkomst tussen de Regie der Gebouwen en Interim Vastgoedbeheer. Verder vraagt hij hoeveel overeenkomsten sinds 2011 zijn afgesloten. Hij vraagt verder om voor de periode van de twee raamovereenkomsten een overzicht van alle panden die in België beheerd werden en worden door Interim Vastgoedbeheer. 1.2. Omdat de aanvrager binnen de wettelijke termijn geen reactie krijgt op zijn vraag, dient hij bij e-mail van 21 mei 2019 een verzoek tot heroverweging in bij de Regie der Gebouwen. Tegelijkertijd verzoekt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur (hierna Commissie genoemd) om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Zoals artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: de wet van 11 april 1994) voorschrijft, heeft de aanvraagster haar verzoek om advies aan de Commissie en het verzoek tot heroverweging aan de Regie der Gebouwen tegelijkertijd ingediend. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). 3 De Commissie moet vooreerst opmerken dat het recht van toegang tot bestuursdocumenten enkel bestaat voor bestaande documenten en de overheid geenszins verplicht tot het verzamelen en bundelen van informatie. Zo moet de Regie der Gebouwen enkel ingaan op het verzoek van de aanvrager voor zover zij beschikt over een overzicht van alle panden die in België beheerd werden en worden door Interim Vastgoedbeheer. Het eventueel niet voorhanden zijn van een dergelijk bestuursdocument moet wel aan de aanvrager worden meegedeeld. Verder wenst de Commissie er de Regie der Gebouwen op te wijzen dat voor zover zij nalaat om een uitzonderingsgrond in te roepen en dit inroepen behoorlijk en in concreto motiveert, is ze ertoe gehouden het gevraagde bestuursdocument openbaar te maken. Voor zover uitzonderingsgronden moeten of kunnen worden ingeroepen wil de Commissie wijzen op het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan slechts informatie die onder een uitzonderingsgrond valt aan de openbaarmaking kan worden onttrokken. Alle andere informatie in het betrokken bestuursdocument moet worden openbaar gemaakt. Brussel, 27 mei 2019. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster