Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 11/02/2019
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 11 februari 2019 ADVIES 2019-19 met betrekking tot het verkrijgen van toegang tot alle lopende overeenkomsten waarbij de Regie der Gebouwen delen van de Thesaurie ter beschikking stelt en de stedenbouwkundige en milieuvergunningen van dit gebouw (CTB/2018/14) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail en aangetekende brief van 21 december 2018 vraagt meester Isabelle Cooreman aan de Regie der Gebouwen om “inzage te verlenen in de onderstaande documenten en ervan een leesbare digitale kopie over te maken: - alle op postdatum lopende overeenkomsten waarbij de Regie der Gebouwen (delen van) gebouwen, gelegen te 1040 Brussel, Handelsstraat 96 ‘Thesaurie’ verhuurt of (al dan niet kosteloos) ter beschikking stelt; - alle op postdatum geldige stedenbouwkundige vergunningen en milieuvergunningen die toegekend werden aan (delen van) gebouwen, gelegen te 1040 Brussel, Handelsstraat 96 ‘Thesaurie’. 1.2. Omdat zij geen reactie ontvangt van de Regie der Gebouwen, dient de aanvraagster bij e-mail van 6 februari 2019 een verzoek tot heroverweging in bij de Regie der Gebouwen. Bij e-mail van diezelfde dag vraagt zij ook om een advies van de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van mening dat de adviesaanvraag gedeeltelijk ontvankelijk is. De aanvraagster heeft tegelijkertijd haar verzoek tot heroverweging aan de Regie der Gebouwen en het verzoek om advies aan de Commissie ingediend zoals de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994) dit vereist. De aanvraag is evenwel niet ontvankelijk voor zover de gevraagde bestuursdocumenten als milieu-informatie moeten worden gekwalificeerd. In dit geval is niet de wet van 11 april 1994 van toepassing, maar wel de wet van 5 augustus 2006 ‘inzake de toegang van het publiek tot milieu-informatie’ en de procedures die in die wet van toepassing zijn. Alhoewel de verzoekster een advocaat is, maar geen melding maakt van de cliënten die ze vertegenwoordigt, wordt ze geacht in eigen naam op te treden. 3 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). Voor zover dan ook de Regie der Gebouwen geen uitzonderingsgronden inroept en dit inroepen behoorlijk en in concreto motiveert, is ze ertoe gehouden de gevraagde bestuursdocumenten openbaar te maken. Voor wat betreft de inroepbaarheid van eventuele inhoudelijke uitzonderingen die verband houden met stedenbouwkundige vergunningen en voor zover de daarin aanwezige informatie niet als milieu-informatie kan worden gekwalificeerd, in welk geval immers deze Commissie bevoegd is, moet de Regie der Gebouwen eventuele uitzonderingsgronden inroepen die te vinden zijn in de ordonnantie van 18 maart 2004 inzake toegang tot milieu-informatie en tot informatie betreffende de ruimtelijke ordening in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Brussel, 11 februari 2019. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster