Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 14/01/2019
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 14 januari 2019 ADVIES 2019-5 met betrekking tot het verkrijgen van toegang tot het volledig dossier over de installatie van windturbines (CTB/2018/125) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail van 24 december 2018 vraagt mevrouw X aan de dienst milieu van de gemeente Ardooie om het volledig dossier over de installatie van windturbines door Aspiravi schriftelijk te bezorgen of klaar te leggen. 1.2. Bij e-mail van 24 december 2018 weigert een ambtenaar van de dienst milieu van de gemeente Ardooie een kopie van het dossier te bezorgen. De aanvraagster kan wel inzage van het dossier krijgen. 1.3. Bij e-mail van 27 december 2018 dient meester Griet Cnudde namens mevrouw “Y” een verzoek tot heroverweging in omdat zij nog geen kopie hebben ontvangen van het dossier omdat het ter inzage zou liggen op het gemeentehuis. Het dossier is daarnaast slechts partieel ter beschikking gesteld op het omgevingsloket en dit pas vanaf 17 december 2018, terwijl dit loket proces tot doel heeft de toegankelijkheid van de documenten te verhogen. 1.4. Bij e-mail van 28 december 2018 weigert de gemeente Ardooie om een digitale kopie van het dossier ter beschikking te stellen. Er wordt wel gesteld dat de vraag aan de algemeen directeur zal worden voorgelegd als hij uit verlof is. Opnieuw wordt gewezen op de mogelijkheid om het dossier ter plaatse te komen inzien. Er wordt ook gevraagd wie de advocate precies vertegenwoordigt. 1.5. Bij e-mail van 28 december 2018 vraagt mevrouw Cnudde de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De beoordeling van de adviesaanvraag De Commissie is van oordeel niet alleen dat het verzoek om advies niet ontvankelijk is omdat de procedure niet correct werd gevolgd; maar, bovendien, dat zij niet bevoegd is om een advies uit te brengen. De Commissie is op grond van artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ slechts bevoegd om adviezen te verlenen in het kader van een administratief beroep over vragen om 3 toegang tot bestuursdocumenten waarover een federale administratieve overheid beschikt. Op grond van artikel 9, § 1 van de wet van 12 november 1997 ‘betrefffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten’ is zij tevens bevoegd om adviezen te verlenen in het kader van het administratief beroep m.b.t. vragen om toegang tot bestuursdocumenten waarover een provinciale of gemeentelijke administratieve overheid beschikt voor zover deze bevoegdheid nog federaal is gebleven. In het kader van de staatshervorming werd de organieke bevoegdheid over de gemeenten grotendeels overgedragen aan gewesten zodat op de vraag om toegang tot bestuursdocumenten in het bezit van de gemeenten en de te volgen procedure, wordt geregeld door het decreet van 26 maart 2004 en vanaf 1 januari 2019 door het Vlaams bestuursdecreet van 7 december 2018. Brussel, 14 januari 2019. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster