Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 26/06/2018
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 26 juni 2018 ADVIES 2018-81 met betrekking tot het verkrijgen van het Normenboek voor schietstanden die door Politie worden gebruikt (CTB/2018/78) 2 1. Een overzicht 1.1. Met een contactformulier van het webplatform Politie van 18 mei 2018 vraagt de heer X aan de Federale Politie om een kopie van het “Normenboek voor schietstanden die door Politie worden gebruikt” te ontvangen zoals vermeld in het rapport Comité P van 20 november 2014 betreffende “Gebruik en het beheer van schietstanden binnen de geïntegreerde politie” en contactgegevens van de dienst die zich over dit thema ontfermt. 1.2. Bij e-mail van 18 mei 2018 bevestigt de dienst Webplatform Politie dat de vraag werd overgemaakt aan de bevoegde dienst ter zake bij de Federale Politie voor nader gevolg. 1.3. Bij e-mail van 5 juni 2018 antwoordt het ContactCenter van de Federale Politie dat zij het volgende antwoord heeft ontvangen van de bevoegde dienst: “Het is niet voorzien dat normen worden medegedeeld aan externen (burgers). Deze normen zijn voor intern gebruik binnen de geïntegreerde Politie, en bovendien voor de bevoegde personeelsleden in de schoot van de diensten belast met deze materie.” 1.4. Bij e-mail van 15 juni 2018 dient de aanvrager een verzoek tot heroverweging in bij de Federale Politie. Bij e-mail van dezelfde dag dient hij ook een verzoek in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van mening dat de aanvraag ontvankelijk is. De aanvrager heeft immers voldaan aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid, want het verzoek tot heroverweging bij de Federale Politie en het verzoek om advies aan de Commissie werden dezelfde dag ingediend zoals artikel 8, § 3 van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994) vereist. Het advies beperkt zich wel tot het verkrijgen van het betrokken rapport en niet tot het verkrijgen van contactgegevens. 3 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6, §§ 1 en 2, van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). De Commissie wenst op te merken dat het in het licht van artikel 32 van de Grondwet totaal irrelevant is of een document waarover een overheidsdienst beschikt al dan niet voor intern gebruik is. Het begrip “bestuursdocument” sluit immers geen interne documenten uit. Het is voldoende dat een administratieve overheid over de gevraagde informatie beschikt. Het intern karakter van een bestuursdocument is evenmin een uitzonderingsgrond die in de wet van 11 april 1994 is opgenomen. Voor zover de Federale Politie dan ook geen uitzonderingsgronden inroept die een wettelijke grondslag hebben en het inroepen ervan in concreto kan motiveren, is ze ertoe gehouden het gevraagde document openbaar te maken. Brussel, 26 juni 2018. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster