Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 110

Met betrekking tot de toegang tot onderhoudscontracten en aanbestedingsdocumenten met betrekking tot het Koninklijk Paleis te Brussel en het Kasteel te Laken

Date: 05/11/2018

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

       Afdeling openbaarheid van bestuur




                    5 november 2018




                 ADVIES 2018-110

         met betrekking tot de toegang tot
onderhoudscontracten en aanbestedingsdocumenten
met betrekking tot het Koninklijk Paleis te Brussel en
                het Kasteel te Laken

                    (CTB/2018/105)
                                                                       2

   1. Een overzicht

1.1. Bij e-mail van 10 september 2018 vraagt de heer Kristof Clerix aan
de Regie der Gebouwen om kopieën van bestuursdocumenten van:
(1) alle onderhoudscontracten sinds 1 januari 2016 met betrekking tot
(A) het Koninklijk Paleis te Brussel en (B) het Kasteel te Laken;
(2) alle aanbestedingsdocumenten sinds 1 januari 2016 met betrekking
tot renovaties uitgevoerd op (A) het Koninklijk Paleis te Brussel en (B)
het Kasteel te Laken.

1.2. Omdat hij geen reactie ontvangt van de Regie der Gebouwen, dient
de aanvrager bij e-mail van 12 oktober 2018 een verzoek tot
heroverweging in bij de Regie der Gebouwen. Bij e-mail van diezelfde
dag vraagt hij ook om een advies van de Commissie voor de toegang tot
en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van
bestuur, hierna Commissie genoemd.

   2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van mening dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. De
aanvrager heeft immers tegelijkertijd zijn verzoek tot heroverweging aan
de Regie der Gebouwen en het verzoek om advies aan de Commissie
ingediend zoals de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid
van bestuur (hierna: wet van 11 april 1994) dit vereist.

3. De gegrondheid van de aanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen
principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De
toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer
één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden
ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994
en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden
gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd
kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend
geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25
maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004
van 15 september 2004, overweging B.3.2).
                                                                       3

Voor zover dan ook de Regie der Gebouwen geen uitzonderingsgronden
inroept en dit inroepen behoorlijk en in concreto motiveert, is ze ertoe
gehouden de gevraagde bestuursdocumenten openbaar te maken.


Brussel, 5 november 2018.




   F. SCHRAM                                              K. LEUS
   secretaris                                            voorzitster