Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 18/12/2017
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 18 december 2017 ADVIES 2017-61 Vragen van de gemeente Laarne met betrekking de opmaak van de registers inkomende en uitgaande briefwisseling – Openbaarheid van bestuur & privacywetgeving / inzagerecht van de mandatarissen (CTB/2017/95) 2 1. Een overzicht Bij e-mail van 11 december 2017 vraagt de heer Lieven Van De Velde namens de gemeente Laarne de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om wat richtlijnen over de registratie van briefwisseling van de gemeente en geeft daarbij een aantal specifieke aandachtspunten op. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van mening dat het verzoek om advies niet ontvankelijk is. Op grond van artikel 8, § 3 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur is de Commissie slechts bevoegd ten aanzien van aanvragen om advies uitgaande van federale administratieve overheden. De Commissie is ook bevoegd ten aanzien van aanvragen om advies uitgaande van provinciale en gemeentelijke administratieve overheden op grond van artikel 9, § 2 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten voor zover deze wet nog van toepassing is. De vraag die de Commissie werd gesteld heeft evenwel betrekking op de bevoegdheden die aan de gewesten zijn overgedragen. Zij moet bijgevolg vaststellen dat ze in casu niet bevoegd is. Brussel, 18 december 2017. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster