Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 06/03/2017
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 6 maart 2017 ADVIES 2017-24 met betrekking tot het verzoek om antwoorden op een aantal vragen te ontvangen (CTB/2017/17) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij mail van 8 februari 2017 vraagt de heer X aan de korpschef van de Politiezone Boortmeerbeek/Haacht/Keerbergen of hij op het moment dat zijn advies aan het gemeentebestuur had geschreven, op de hoogte was dat een aantal omwonenden op 6 januari 2017 aan het gemeentebestuur en de gemeenteraad een klachtenbrief over de verkeerssituatie in de Venstraat hadden ingediend en, indien ja, of hij op de hoogte was van de inhoud van deze klachtenbrief, in het bijzonder de opmerkingen over het onreglementaire karakter van de verkeersopstelling. 1.2. Bij e-mail van 9 feburari 2017 antwoordt de korpschef dat de vraag geen betrekking heeft op de openbaarmaking van een bestuursdocument. 1.3. Omdat de aanvrager het niet eens is met dit standpunt, richt hij bij mail van 27 februari 2017 een verzoek tot heroverweging tot de politiezone Boortmeerbeek/Haacht/Keerbergen. Bij brief van dezelfde dag vraagt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd om een advies. 2. De bevoegdheidsvraag Zonder te moeten ingaan op de vraag naar de ontvankelijkheid van de adviesaanvraag, moet de Commissie vaststellen dat ze niet bevoegd is om een advies uit te brengen ten aanzien van meergemeentepolitiezones en hun organen. De Commissie is op grond van artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur en artikel 9, § 1 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten bevoegd voor zover deze laatste wet nog in het Vlaamse Gewest van toepassing is. De Commissie wil er wel op wijzen, zoals zij er al in talrijke vroegere adviezen op heeft geoordeeld, dat de toegang tot bestuursdocumenten van de meergemeentepolitiezones rechtstreeks onder artikel 32 van de Grondwet valt, omdat de wetgever nagelaten heeft voor deze instellingen een uitvoeringswetgeving uit te werken. Ook in dit geval moet het gaan om bestuursdocumenten, wat vereist dat de informatie aanwezig is op een drager en een bepaalde vorm heeft, wat in casu niet 3 het geval is. Geenszins kan uit artikel 32 van de Grondwet een verplichting worden afgeleid om een bestuursdocument tot stand te brengen. De Commissie wenst verder nog op te merken dat voor bestuursdocumenten in het bezit van een meergemeentepolitiezone rekening moet houden met de uitzonderingsgronden vermeld in artikel 6, §§ 1 en 2 van de wet van 11 april 1994, omdat deze wet voor zover het gaat om aangelegenheden waarvoor de federale wetgever bevoegd is, uitzonderingsgronden oplegt die gelden ten aanzien van alle administratieve overheden. Brussel, 6 maart 2017. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster