Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 13/02/2017
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 13 februari 2017 ADVIES 2017-11 met betrekking tot de weigering om een kopie te verstrekken van de lijst van de actieve leden en van de verslagen van de vergadering van het lopende kalenderjaar van de Nationale raad voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening (CTB/2017/4) 2 1. Een overzicht 1.1. Op 14 december 2016 vraagt de heer X door middel van een webformulier aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu om hem een lijst te bezorgen van de actieve leden van de Nationale Raad voor dringende geneeskundige hulpverlening en de verslagen van vergaderingen van de Nationale Raad voor dringende geneeskundige hulpverlening voor het lopende kalenderjaar. 1.2. Hij ontvangt diezelfde dag een mail waarin hem wordt gemeld dat de vraag werd doorgestuurd naar de bevoegde dienst. 1.3. Bij mail van 19 januari 2017 verzoekt de heer X de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu haar stilzwijgende weigeringsbeslissing te heroverwegen. Bij mail van dezelfde dag verzoekt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van mening dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. De verzoeker heeft immers voldaan aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu en het verzoek om advies aan de Commissie. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten 3 worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). De aanvraag moet ingediend worden bij de federale administratieve overheid die over het gevraagde bestuursdocument beschikt. De Nationale Raad voor dringende geneeskundige hulpverlening is een onafhankelijk adviesorgaan dat werd opgericht bij het koninklijk besluit van 5 juli 1994 tot oprichting van een nationale raad voor dringende geneeskundige hulpverlening. Deze Raad heeft tot taak aan de Minister tot wiens bevoegdheid de Volksgezondheid behoort, hetzij op diens verzoek, hetzij op initiatief van het bureau, advies te verstrekken over alle aangelegenheden met betrekking tot: 1° de organisatie, de werking, de opleiding en de voorlichting van personen, functies en diensten die hetzij aan de dringende geneeskundige hulpverlening meewerken, hetzij aan het niet-dringend ziekenvervoer meewerken, in dit laatste geval voor wat betreft de aspecten die een invloed hebben op de dringende geneeskundige hulpverlening; 2° de inzameling en de registratie van de gegevens met betrekking tot de dringende geneeskundige hulpverlening, zowel wat betreft het concept als wat betreft de feedback, het gebruik en de evaluatie; 3° de toetsing van de kwaliteit en de evaluatie van de praktijk, op basis van wetenschappelijk verantwoorde criteria; 4° de erkenningsnormen van de ambulancediensten zoals bedoeld in artikel 3bis van de wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening, en de criteria die van toepassing zijn voor de programmatie van deze diensten. De Raad is samengesteld uit personen die extern zijn aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Alhoewel deze instelling bij de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu is opgericht, moet ze daarvan worden onderscheiden. De FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu beschikt niet noodzakelijk over alle documenten die deze Raad tot stand brengt. Voor zover dit niet het geval is voor de gevraagde documenten, volstaat het dat de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen de aanvrager doorverwijst naar de Raad voor dringende 4 geneeskundige hulpverlening. De FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu moet in haar beslissing duidelijk maken in welke mate zij al dan niet over de gevraagde documenten beschikt. Voor zover zij wel over de gevraagde documenten of een gedeelte ervan beschikt, kan zij enkel de toegang weigeren onder de voorwaarden die in de eerste alinea werden vermeld. De Commissie wenst trouwens erop te wijzen dat de aanvrager de samenstelling van deze raad gemakkelijk kan terugvinden in het Belgisch Staatsblad. De benoeming van de leden dient immers bij ministerieel besluit te gebeuren. Brussel, 13 februari 2017. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster