Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 7/6/2016
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 7 juni 2016 ADVIES 2016-50 met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot de jaarrekeningen en jaarverslagen van de orde van Architecten (CTB/2016/47) 2 1. Een overzicht 1.1 Bij mail van 28 april 2016 vraagt de heer X aan de heer Wolfs, regeringscommissaris van de Orde van Architecten om de jaarrekeningen en jaarverslagen van de Orde van Architecten voor de drie recentste, afgesloten boekjaren. 1.2 Bij mail van 11 mei 2016 antwoordt de heer Edwin Wolfs dat hij geen kennis heeft van een officieel jaarverslag van de nationale raad van de orde van architecten. Wat de jaarrekeningen betreft is deze van 2015 nog niet aan de nationale raad voorgelegd voor goedkeuring. Bovendien verwijst hij de aanvrager door naar de nationale raad van de orde van architecten. 1.2. Omdat hij het niet eens is met dit standpunt, dient de heer X bij mail van 4 mei 2016 een verzoek tot heroverweging in bij de regeringscommissaris van de Orde der Architecten. Bij mail van dezelfde dag dient hij behoorlijk daartoe gemachtigd ook een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie oordeelt dat de aanvrager voldaan heeft aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan de regeringscommissaris voor de Orde van Architecten en van het verzoek om advies aan de Commissie. Het verzoek om advies is bijgevolg ontvankelijk. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer uitzonderingsgronden kan of moet worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts 3 uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). Er kan geen twijfel over bestaan dat een regeringscommissaris als een federale administratieve overheid moet worden beschouwd en bijgevolg onder het toepassingsgebied valt van de wet van 11 april 1994. Dit betekent dat alle documenten die hij in zijn bezit heeft en hij op grond van zijn toezichtsrol ontvangt, bestuursdocumenten zijn. Onder het begrip bestuursdocument vallen alle beschikbare informatie, waaronder “verslagen, studies, zelf van niet-ambtelijke adviescommissies, sommige notulen en processen-verbaal, statistieken, administratieve richtlijn, omzendbrieven, contracten, (…) waarover een overheid beschikt”. (Parl. St. Kamer, 1992-1993, nr. 1112/1, 3 en 4). Het is niet vereist dat een bestuursdocument tot stand is gebracht door diegene die het document in zijn bezit heeft. Hieruit kunnen twee dingen worden afgeleid. Enerzijds geldt het recht van toegang tot bestuursdocumenten slechts voor die documenten die hij in zijn bezit heeft; anderzijds kan hij niet doorverwijzen naar de instelling die de documenten heeft opgesteld als hij deze in zijn bezit heeft. Voor zover de regeringscommissaris bestuursdocumenten in zijn bezit heeft, moet hij zelfstandig oordelen of er één of meer uitzonderingsgronden de openbaarmaking verhinderen en wanneer hij meent dat één of meer van hen moeten worden ingeroepen hij een afdoende motivering in concreto kan aanvoeren voor zijn weigeringsbeslissing. De Commissie wenst verder te herinneren aan het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan slechts informatie die onder een uitzonderingsgrond valt, aan de openbaarmaking kan worden onttrokken. Alle andere informatie moet openbaar worden gemaakt. Brussel, 7 juni 2016. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster