Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 20/12/2016
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 20 december 2016 ADVIES 2016-133 met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot documenten over slachtoffers als gevolg van de Belgische wapeninzet tijdens de operatie “Desert Falcon” (CTB/2016/131) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij brief van 20 oktober 2016 vraagt mevrouw X, namens Vredesactie, om een kopie -bij voorkeur op digitale wijze – van documenten die volgende informatie bevatten: - de controle op slachtoffers ten gevolg van de Belgische wapeninzet tijdens operatie Desert Falcon in Irak en Syrië; - de evaluatie van het aantal en de hoedanigheid van de slachtoffers ten gevolge van de Belgische wapeninzet tijdens deze operatie. 1.2. Bij brief van 23 november 2016 laat het Ministerie van Landsverdediging de aanvraagster weten dat er geen documenten beschikbaar zijn betreffende slachtoffers van Belgische aanslagen gezien het feit dat er nog geen ‘collateral damage’ (nevenschade) heeft plaats gevonden. 1.3. Omdat zij het niet eens is met dit standpunt vraagt mevrouw X bij brief van 13 december 2016 dat het Ministerie van Landsverdediging haar verzoek zou heroverwegen. Zij voert aan dat “het feit dat er nog geen ‘collateral damage’ (nevenschade) heeft plaatsgevonden”, het bestaan van een controle op slachtoffers bij Belgische acties veronderstelt. Ze preciseert dat onder slachtoffers moet worden begrepen (doden/gewonden) en onder hoedanigheid (strijdende partij/burger). Bij mail van dezelfde dag verzoekt zij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van mening dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. Het verzoek tot heroverweging aan het Ministerie van Landsverdediging en het verzoek om advies aan de Commissie werden tegelijkertijd ingediend zoals artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 voorschrijft. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang 3 tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). De Commissie stelt vast dat het Ministerie van Landsverdediging inroept dat de gevraagde documenten niet bestaan. Het recht van toegang tot bestuursdocumenten bestaat slechts in zover de gevraagde bestuursdocumenten bestaan. Uit het feit dat er nog geen collateral damage heeft plaatsgevonden, kan niet worden afgeleid dat er een bestuursdocument in het bezit van het Ministerie aanwezig is dat de gevraagde informatie bevat en dit met vermelding van de aard van de slachtoffers en van hun hoedanigheid, noch dat er geen dergelijke documenten zouden bestaan waarin eventueel partieel toegemoet komt aan de aanvraag. De Commissie kan dan ook slechts besluiten dat het verzoek om advies ongegrond is voor zover zou blijken dat de gevraagde informatie niet geheel of gedeeltelijk in een bestuursdocument aanwezig is. Brussel, 20 december 2016. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster