Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 1/12/2015
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 1 december 2015 ADVIES 2015-93 Over de weigering om toegang te verlenen tot de bestuursdocumenten over de overeenkomst over de principes aangaande een af te sluiten akkoord over de levensduurverlenging van de kernreactoren Doel 1 & 2 (CTB/2015/92) 2 1. Een overzicht Bij mail en aangetekende brief van 6 oktober 2015 vraagt de heer Eloi Glorieux, namens Greenpeace Belgium, om “de bestuursdocumenten omtrent de overeenkomst over de principes aangaande een af te sluiten akkoord over de levensduurverlenging van de kernreactoren Doel 1 & 2 tussen de Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling en Electrabel/Engie”. Omdat hij geen antwoord ontvangt op zijn verzoek binnen de door de wet bepaalde termijn, dient de heer Glorieux bij mail van 26 november 2015 een verzoek tot heroverweging in. Diezelfde dag zendt hij ook een verzoek om advies aan de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie stelt vast dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. De aanvrager heeft immers voldaan aan de verplichting dat het verzoek tot heroverweging aan de Minister bevoegd voor Energie en het verzoek om advies aan de Commissie tegelijkertijd moeten worden verstuurd zoals bepaald in artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur. De adviesaanvraag is evenwel niet ontvankelijk voor zover de betrokken informatie geheel of gedeeltelijk als milieu-informatie is in de zin van de wet van 5 augustus 2006 inzake het recht van toegang van het publiek tot milieu-informatie. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer uitzonderingsgronden kan of moet worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten 3 worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). Voor zover de Minister geen uitzonderingsgrond inroept en deze behoorlijk motiveert, is ze ertoe gehouden de gevraagde documenten openbaar te maken. Voor zover eventueel uitzonderingsgronden moeten of kunnen worden ingeroepen, kan de openbaarmaking enkel worden ingeroepen voor die informatie die onder één of meer uitzonderingsgronden valt. Alle andere informatie dient openbaar te worden gemaakt. Brussel, 1 december 2015. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster