Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 12/1/2015
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 12 januari 2015 ADVIES 2015-05 met betrekking tot de weigering om documenten en informatie te verstrekken over een procedure tot het toekennen van een verblijfsvergunning en over een gezinshereniging (CTB/2015/1) 2 1. Een overzicht Bij brief van 6 september 2014 vraagt X in een brief ondertekend door X en Y om inzage, uitleg en afschrift van volgende stukken en dossiers: - het complete te Lokeren aanwezige dossier inzake de aanvraag in het kader van “procedure 9bis” ingediend op 22 april 2013; - het complete te Lokeren aanwezige dossier inzake de eerste aanvraag tot gezinshereniging (augustus 2013). Bij brief van 6 november 2014 antwoordt de stad Lokeren dat inzage kan worden verkregen in deze dossiers op dinsdag 18 november 2014 van 15 tot 17 uur. Er wordt voorgesteld dat betrokkenen eerst inzage nemen en nadien laten weten van welke documenten ze een afschrift wensen. Verder wordt toegelicht dat het recht op inzage en uitleg persoonlijk moet worden uitgeoefend, aangezien het documenten betreft die de persoonlijke levenssfeer raken, maar dat het wel toegestaan is als betrokkene dit wenst, dat de partner of iemand anders meekomt. Uit de aan de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, toegestuurde briefwisseling blijkt dat Y en X inzage hebben genomen in het door hen gevraagde dossier op 19 november 2014. Bij mail van 7 januari 2014 dienen Y en X een verzoek tot heroverweging in bij de stad Lokeren omdat zij menen dat het recht van toegang dat zij op 19 november 2014 hebben kunnen uitoefenen, niet tegemoet kwam aan hun aanvraag. Daarnaast stellen zij nog een reeks vragen waarop zij een antwoord wensen te ontvangen. Tegelijkertijd dienen zij bij mail ook een verzoek om advies in bij de Commissie. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie wenst vooraf op te merken dat haar standpunt slechts betrekking kan hebben op de toegang tot bestuursdocumenten zoals gegarandeerd door artikel 32 van de Grondwet, de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid en de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten voor zover deze laatste wet nog van toepassing is. 3 De Commissie is van mening dat de adviesaanvraag niet ontvankelijk is. De Commissie stelt vast dat de documenten weliswaar betrekking hebben op een federale materie, maar aangezien zij niet onder een specifieke federale toegangsregeling vallen, onder het toepassingsgebied vallen van het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur en de daarin voorziene procedureregels. Bovendien stelt de Commissie vast dat de aanvrager in zijn verzoek tot heroverweging een aantal vragen stelt die los staan van het recht van toegang zoals dit door de openbaarheidswetgeving wordt gegarandeerd en dan ook niet via deze wetgeving kunnen worden afgedwongen. Brussel, 12 januari 2015. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster