Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 4

Met betrekking tot de weigering om informatie te verstrekken over de gevolgen van een eventueel ontslag

Date: 12/1/2015

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

    Afdeling openbaarheid van bestuur




                  12 januari 2015




               ADVIES 2015-04

met betrekking tot de weigering om informatie te
verstrekken over de gevolgen van een eventueel
                     ontslag
                  (CTB/2014/95)
                                                                     2

   1. Een overzicht

Bij brief van 6 oktober 2014 vraagt de heer Thomas Eyskens, namens
mevrouw X, aan de voorzitter van de FOD Financiën wat de gevolgen
zijn van een gepland ontslag voor haar pecunaire rechten, in het
bijzonder wat betreft haar pensioen.

Bij brief van 29 oktober 2014 herinnert de heer Thomas Eyskens het
Directiecomité van de FOD Financiën aan een telefoongesprek waarin
beloofd werd om op de vraag schriftelijk te antwoorden.

Bij brief gedateerd op 15 oktober 2014 maar ontvangen na 29 oktober
2014 wordt de informatieaanvraag voor wat betreft de pensioenrechten
doorverwezen naar de Pensioendienst voor de overheidssector (PDOS).

Bij brief van 14 november 2014 antwoordt de FOD Financiën op de brief
van 29 oktober 2014. In dit antwoord wordt enkel verwezen naar haar
antwoord in de brief van 15 oktober 2014.

Bij brief van 19 november 2014 dient de heer Thomas Eyskens op grond
van die doorverwijzing een verzoek in bij PDOS.

Bij brief van 5 december 2014 ontvangt hij van de FOD Financiën een
reactie op zijn brief van 19 november 2014 die aan PDOS was gericht.
Hierbij wordt verwezen naar de antwoorden die in de vorige brieven van
de FOD Financiën waren opgenomen.

Bij brief van 23 december 2014 dient de heer Thomas Eyskens een
verzoek tot heroverweging in bij PDOS. Tegelijkertijd dient hij bij de
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd, een verzoek om advies in.

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie is van mening dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. De
aanvrager heeft immers voldaan aan de wettelijke vereiste van de
gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan PDOS en van het
verzoek om advies aan de Commissie.
                                                                      3

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

Het recht van toegang tot bestuursdocumenten zoals gegarandeerd door
artikel 32 van de Grondwet en zoals verder uitgewerkt door de wet van
11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur geldt slechts ten
aanzien van bestaande bestuursdocumenten.

De concrete juridische situatie met betrekking tot de pensioenrechten
van een betrokkene is slechts in een bestuursdocument terug te vinden,
nadat een aanvraag om een pensioen werd ingediend en PDOS het
pensioen heeft berekend. Een overzicht van de pensioenrechten van een
persoon vergt immers een berekening die specifiek voor een betrokken
persoon is. Bovendien kunnen de pecuniaire gevolgen van een ontslag als
statutair ambtenaar voor het pensioen niet zomaar worden ingeschat,
omdat de wetgeving op dit vlak nog volop aan verandering onderhevig
is.

Aangezien er over de betrokkene geen specifiek bestuursdocument werd
opgesteld waarin de gevolgen van het ontslag voor de pensioenrechten
werd opgesteld, kan het opmaken van een dergelijk document ook niet
worden afgedwongen op grond van artikel 32 van de Grondwet en de
wet van 11 april 1994.

Brussel, 12 januari 2015.




   F. SCHRAM                                           M. BAGUET
   secretaris                                          voorzitster