Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 12/1/2015
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 12 januari 2015 ADVIES 2015-01 met betrekking tot de weigering om bepaalde documenten te verstrekken met betrekking tot een bevorderingsprocedure (CTB/2014/92) 2 1. Een overzicht Bij brief van 3 november 2014 vraagt mevrouw X volledige feedback over haar resultaten behaald op een test in het kader van de incompetietiestelling in de klasse A4 van betrekkingen waaraan de titel verbonden is van adviseur-generaal bij de Algemene Administratie van de Fiscaliteit van de diensten van de FOD Financiën. Verder vraagt zij om een kopie van de individuele fiches opgemaakt door de diverse juryleden naar aanleiding van deze evaluatie. Bij mail van 12 november 2014 herhaalt mevrouw X haar vraag aan de FOD Financiën. Diezelfde dag ontvangt ze van de FOD Financiën een ontvangstbevestiging van haar vraag. Omdat ze geen reactie krijgt op haar vraag dient mevrouw X bij brief van 8 december 2014 een verzoek tot heroverweging in bij de FOD Financiën. In deze brief stelt ze dat ze minstens volgende documenten wenst te ontvangen: - Examen deel 1: (generieke competenties): volledige feedback volgens de geteste competenties - Examen deel 2: (technische competenties): volledige feedback volgens de geteste competenties - Examens deel 3: interview: volledige feedback volgens de geteste competenties; - De individuele evaluatiefiches van de onderscheiden juryleden m.b.t. het interview - De namen en bevoegdheden van de onderscheiden juryleden voor het interview. Tegelijkertijd verzoekt zij de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van mening dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. De aanvrager heeft immers voldaan aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan de FOD Financiën en van het verzoek om advies aan de Commissie. 3 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. Uitzonderingen hierop zijn slechts mogelijk voor zover de aanvrager het belang mist om toegang te krijgen tot documenten van persoonlijke aard of wanneer één of meer uitzonderingsgronden moeten of kunnen worden ingeroepen en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. De Commissie moet er wel op wijzen dat in het kader van een ingestelde administratieve beroepsprocedure het voorwerp van de aanvraag niet kan worden uitgebreid. Ze stelt vast dat slechts in het verzoek tot heroverweging melding toegang wordt gevraagd tot de namen en bevoegdheden van de onderscheiden juryleden voor het interview. Wat dit aspect betreft is het verzoek om advies niet gegrond. Verder wenst de Commissie erop te wijzen dat het recht van toegang tot bestuursdocumenten slechts bestaat voor zover de gevraagde bestuursdocumenten bestaan. Aangezien de aanvraagster feedback vraagt - naast het feedbackdocument dat zij al heeft ontvangen - en kan zij deze niet afdwingen op grond van de wet van 11 april 1994 als deze feedback (nog) niet werd aanwezig is in een document. Voor zover er geen andere feedbackdocumenten bestaan buiten het reeds verkregen document, is het verzoek niet gegrond. Hetzelfde kan worden gesteld met betrekking tot de beoordelingsfiches die de individuele juryleden hebben opgesteld. Het recht van toegang tot deze beoordelingsfiches kan enkel worden ingeroepen voor zover dergelijke fiches bestaan en deze in het bezit zijn van de FOD Financiën. Is dit niet het geval, dan geldt een doorverwijzingsverplichting wanneer deze fiches bestaan, maar in het bezit zijn van een andere federale administratieve overheden. Bestaan deze fiches niet of niet meer, dan is het verzoek om toegang niet gegrond. 4 De Commissie stelt in elk geval vast dat de aanvrager geacht moet worden het vereiste belang te hebben tot bestuursdocumenten die als documenten van persoonlijke aard moeten worden gekwalificeerd en op zichzelf betrekking hebben aangezien ze zich in haar aanvraag beperkt tot deze documenten beperkt. Brussel, 12 januari 2015. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster