Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 3/3/2014
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 3 maart 2014 ADVIES 2014-21 met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot auditdocumenten (CTB/2014/11) 2 1. Een overzicht Bij mail van 18 januari 2014 vraagt de heer Christoph Meeussen aan de FOD Financiën om toegang tot volgende documenten (interne audits) – indien gerealiseerd en afgewerkt m.b.t. - Schending beroepsgeheim; - Schending beroepsgeheim KB-Luw - Anomalieën aankopen door Fedorest - Grote vennootschappen en vennootschapsbelasting (Malino – belastingdruk) - Niet-indieners op het gebied van inkomstenbelasting - Afleveren kadastrale uittreksels Hij vraagt om deze documenten via e-mail te ontvangen in een machineleesbaar formaat en bij voorkeur in .pdf. Bij mail van 21 januari 2014 wordt namens de FOD Financiën gemeld dat de vraag werd voorgelegd aan de woordvoerder van de FOD Financiën die in uitvoering van de deontologische code als enige bevoegd is om het publiek te woord te staan. Omdat hij geen verdere reactie meer ontvangt van de FOD Financiën, dient de heer Meeussen bij mail van 19 februari 2014 een verzoek tot heroverweging in bij de FOD Financiën. Hij vraagt diezelfde dag ook via mail aan de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van oordeel dat de aanvraag om een advies ontvankelijk is, omdat de aanvrager voldaan heeft aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan de FOD Financiën en het verzoek om advies aan de Commissie in overeenstemming met artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur 3. Gegrondheid van de adviesaanvraag De Commissie wenst met nadruk te beklemtonen dat artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 in principe aan iedereen het recht 3 van toegang tot bestuursdocumenten toekent. Slechts voor zover het belang ontbreekt om toegang te krijgen tot documenten van persoonlijke aard – tenzij dit niet langer hoeft na een eventuele anonimisering - of wanneer één of meer uitzonderingsgronden vermeld in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 moet of kan worden ingeroepen, kan of moet een administratieve overheid de toegang tot bestuursdocumenten weigeren. Het inroepen van één of meer uitzonderingsgronden moet in elk geval in concreto en op pertinente wijze worden gemotiveerd. De FOD Financiën is ertoe gehouden om de gevraagde documenten – voor zover ze bestaan – openbaar te maken als ze geen gronden aanvoert en in concreto motiveert waarom ze de openbaarmaking weigert. De Commissie wenst ook te wijzen op het beginsel van de gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan enkel informatie aan de openbaarheid kan worden onttrokken voor zover die onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere informatie moet in elk geval openbaar worden gemaakt. Brussel, 3 maart 2014. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster