Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 3/2/2014
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 3 februari 2014 ADVIES 2014-16 met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot brandweerverslagen (CTB/2014/5) 2 1. Een overzicht De Commissie stelt vast dat de heer X aan de gemeente Puurs twee verzoeken om toegang heeft gericht aan de gemeente Puurs, waarvan de eerste aanvraag op 29 november 2013 (ingediend op 28 november 2013) werd geregistreerd als OB 13/27-a en betrekking had op een kopie van de verslagen van volgende vergaderingen van de brandweer Puurs: alle effectieve vergaderingen gehouden tussen 1 januari 2012 tot 28 november 2013 van de Kaderraad, het Hoger kader en de Algemene vergadering van de brandweer Puurs en waarvan de twee aanvraag op 2 december 2013 (ingediend op 2 december 2013) werd geregistreerd als OB 13/29-a en betrekking had op een kopie van de verslagen “Kadervergadering’ voor de maanden september, oktober, november en december van het jaar 2007. Met betrekking tot de eerste aanvraag deelt de gemeente Puurs op 13 december 2013 aan de aanvrager mee dat de gevraagde verslagen niet meer bestaan en dat bijgevolg de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten niet van toepassing is. Een zelfde motivering werd op 13 november 2013 in een andere mail ook gegeven voor de andere aanvraag. Bij mail van 30 december 2013 herhaalt de aanvrager zijn beide verzoeken. Op 7 januari 2014 herhaalt de gemeente Puurs haar standpunt. Bij mail van 16 januari 2014 dient de heer X opnieuw een verzoek in bij de gemeente Puurs. Diezelfde dag vraagt hij ook de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van oordeel dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. Alhoewel de aanvrager eigenlijk met zijn mail van 30 december 2013 een verzoek tot heroverweging heeft ingediend en heeft nagelaten op datzelfde moment een verzoek om advies te vragen aan de Commissie, toch heeft hij binnen de termijn van dertig dagen een nieuw verzoek tot heroverweging ingediend en tegelijkertijd de Commissie om een advies verzocht. 3 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag De Commissie wenst in herinnering te brengen dat de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur slechts van toepassing is op bestaande bestuursdocumenten en geenszins verplicht om bestuursdocumenten op te stellen of verdwenen of vernietigde bestuursdocumenten te vernietigen. Gezien de aard van de gevraagde bestuursdocumenten verwondert het de Commissie ten zeerste dat deze niet onder één of andere vorm zouden bestaan. Bovendien kunnen bestuursdocumenten slechts worden vernietigd dan wanneer dit gebeurt op grond van een door de Algemene Rijksarchivaris goedgekeurde selectie- en vernietigingslijst. Voor zover de gevraagde bestuursdocumenten bestaan, kan de toegang enkel worden geweigerd voor zover één of meer uitzonderingsgronden kan of moet worden ingeroepen en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze wordt gemotiveerd. De Commissie wenst tevens in herinnering te brengen dat volgens de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten enkel de gemeentelijke administratieve overheid bevoegd is een beslissing te nemen over een vraag tot openbaarmaking. In concreto betekent dit dat behoudens uitdrukkelijke en expliciete delegatie de beslissing door de burgemeester moet worden genomen. Brussel, 3 februari 2014. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster