Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 12/11/2012
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 12 november 2012 ADVIES 2012-94 met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot een klachtenbehandelingsdossier (CTB/2012/88) 2 1. Een overzicht Bij mail van 9 januari 2012 verzoekt de heer X aan de Lokale Politiezone Minos om toegang tot het dossier over zijn klacht met dossiernummer DSS/IT/22/2011. Bij mail van 11 januari 2012 weigert de heer Y namens de Lokale Politiezone Minos om toegang tot het dossier te verlenen. Er wordt de aanvrager verder op de mogelijkheid gewezen om de conclusie van het intern onderzoek te betwisten aan de hand van een schriftelijk en gemotiveerd verzoek aan het Vast Comité van Toezicht op de politiediensten. Omdat hij het niet eens is met dit standpunt, dient de heer X bij mail van 15 oktober 2012 een verzoek tot heroverweging in bij de Lokale Politiezone Minos. Hij dient bij mail van 16 oktober 2012 een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag Door de bijzondere wet van 13 juli 2001 houdende overdracht van diverse bevoegdheden aan de gewesten en de gemeenschappen werd de organieke bevoegdheid over de gemeenten toegewezen aan de gewesten. Dit heeft tot gevolg dat de nadere regels voor de toegang tot de bestuursdocumenten in de gemeenten in principe worden bepaald door de gewestwetgever. Op dit principe werd een uitzondering gemaakt voor de politie, de brandweer en de burgerlijke stand. De organieke bevoegdheid voor deze materies is federale materie gebleven en bijgevolg komt het ook de federale wetgever toe om de toegang tot de bestuursdocumenten inzake deze materies op lokaal niveau te organiseren. De federale wetgever heeft echter nagelaten om een openbaarheidswetgeving uit te werken voor de bestuursdocumenten in het bezit van meergemeentepolitiezones. Hij heeft dit enkel gedaan ten aanzien van milieu-informatie, waarop de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek tot milieu-informatie van toepassing is. Meergemeentepolitiezones hebben immers een eigen rechtspersoonlijkheid en zijn te kwalificeren als intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Hierop is de wet van 12 november 1997 3 betreffende de openbaarheid van bestuur op provincies en gemeenten niet van toepassing, aangezien deze enkel van toepassing is op provinciale en gemeentelijke administratieve overheden. Omdat er geen wetgevend kader ten aanzien van de openbaarmaking van bestuursdocumenten in het bezit van de organen van de meergemeentepolitiezones is uitgewerkt, kan de aanvrager ook geen gebruik maken van de beroepsprocedure, die in de bestaande algemene federale openbaarheidswetgeving is uitgewerkt. De Commissie is bijgevolg van oordeel dat zij niet bevoegd is, zodat het verzoek om advies niet ontvankelijk is. De Commissie wenst er wel op de wijzen dat de aanvrager een beroep kan doen op artikel 32 van de Grondwet dat een directe werking heeft (Parl. St. Kamer, 1992 – 1993, nr. 839/4, 9; Parl. St. Senaat, B.Z. 1991 – 1992, nr. 100-49/2°, 3, 8 en Parl. St. Senaat B.Z. 1991 – 1993, nr. 1112/13, 33). Verder wil de Commissie benadrukken dat een meergemeentepolitiezone niet zomaar de openbaarmaking kan weigeren, maar dit enkel kan door te verwijzen naar een wettelijke grondslag. Zo zal ze onder meer rekening moeten houden met de uitzonderingsgronden in artikel 6, §§ 1 en 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur, die immers van toepassing is op zowel federale als op niet-federale administratieve overheden en bijgevolg ook op meergemeentepolitiezones. Verder kan het inroepen van uitzonderingsgronden enkel voor zover het inroepen ervan in concreto en op pertinente wijze is gemotiveerd. Ook al kan de aanvrager geen gebruik maken van de administratieve beroepsprocedure in de wet van 12 november 1997 en waarbinnen de Commissie functioneert, toch sluit dit niet uit dat hij rechtstreeks een beroep kan instellen bij de Raad van State als een meergemeentepolitiezone nalaat om toegang te verlenen tot de gevraagde bestuursdocumenten. Brussel, 12 november 2012. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter