Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 10/9/2012
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 10 september 2012 ADVIES 2012-79 met betrekking tot de toegang tot een proces-verbaal van waarschuwing (CTB/2012/73) 2 1. Een overzicht Bij mail van 2 mei 2012 verzoekt de heer X aan de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie of een klager een afschrift mag vragen van het PV of het PV van waarschuwing mag inkijken. Daargelaten of de vraag zeer adequaat is geformuleerd, toch leest de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie hierin een vraag om toegang, want ze weigert de toegang op grond van artikel 6, § 1, 5°, 7° en 8° van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur. Bij mail van 3 september 2012 dient de heer X tegen die beslissing bij de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie een verzoek tot heroverweging in. Die zelfde dag vraagt hij ook bij mail aan de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie stelt vast dat de aanvrager heeft voldaan aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het indienen van het verzoek tot heroverweging aan de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en het verzoek om advies aan de Commissie. Zelfs al moet het PV van waarschuwing als een document van persoonlijke aard worden beschouwd, toch heeft de aanvrager het vereiste belang, omdat hij zelf de klacht indiende bij de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie. De Commissie wenst er op te wijzen dat er slechts sprake is van een document van persoonlijke aard voor zover het gaat om een bestuursdocument dat een beoordeling of een waardeoordeel bevat van een met naam genoemd of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen. Heeft het PV betrekking op een rechtspersoon, dan is zelfs geen belang vereist. 3 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. De openbaarmaking van bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd voor zover één of meer uitzonderingsgronden uit artikel 6 van de wet van 11 april 1994 kunnen worden ingeroepen en het inroepen ervan in concreto en op pertinente wijze wordt gemotiveerd. Is dit niet mogelijk, dan moeten de gevraagde bestuursdocumenten openbaar worden gemaakt. De Commissie stelt vast dat de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie ernstig tekortschiet in zijn motiveringsplicht. Het is immers niet voldoende om te verwijzen naar bepaalde uitzonderingsgronden die in de wet van 11 april 1994 zijn opgenomen. Er moet in concreto worden aangetoond dat schade wordt toegebracht aan de daarin vermelde belangen. Maar voor de uitzonderingsgronden in artikel 6, § 1 moet bovendien worden aangetoond dat er geen algemeen belang aanwezig is dat zwaarder doorweegt dat het beschermde belang. Brussel, 10 september 2012. F. SCHRAM J. LUST secretaris plaatsvervangend voorzitter