Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 10/9/2012
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 10 september 2012 ADVIES 2012-74 met betrekking tot de toegang tot briefwisseling die werd gevoerd in het kader van een fiscaal geschil (CTB/2012/68) 2 1. Een overzicht Bij brief van 24 januari 2012, die de aanvrager beweert te hebben verstuurd op 26 juni 2012, vraagt de heer Michel Maus, namens mevrouw X en de heer Y om de briefwisseling te ontvangen die werd gevoerd m.b.t. een geschil met de FOD Financiën, Controlecentrum Oostende en waarvan het bestaan blijkt uit de brief van 19 oktober 2009 van ea Inspecteur Z1 aan directeur Z2. Omdat hij geen reactie krijgt op zijn aanvraag, dient de heer Michel Maus bij brief van 14 augustus 2012 een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. Diezelfde dag stuurt hij ook bij brief een verzoek tot heroverweging aan de FOD Financiën. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van mening dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Ze stelt immers vast dat de aanvrager heeft voldaan aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het indienen van het verzoek tot heroverweging aan de FOD Financiën en het verzoek om advies aan de Commissie. Zelfs al kunnen sommige van de gevraagde documenten als documenten van persoonlijke aard worden beschouwd, dan wordt de aanvrager geacht het vereiste belang te hebben, voor zover ze op de cliënten van de aanvrager betrekking hebben. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. De openbaarmaking van bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd voor zover één of meer uitzonderingsgronden uit artikel 6 van de wet van 11 april 1994 kunnen worden ingeroepen en het inroepen ervan in concreto en op pertinente wijze wordt gemotiveerd. Is dit niet mogelijk, dan moeten de gevraagde bestuursdocumenten openbaar worden gemaakt. Zelfs wanneer uitzonderingsgronden zouden kunnen worden ingeroepen, dan nog kan slechts informatie aan de openbaarmaking 3 worden onttrokken die onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere informatie in een bestuursdocument moet openbaar worden gemaakt. Brussel, 10 september 2012. F. SCHRAM J. LUST secretaris plaatsvervangend voorzitter