Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 10/9/2012
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 10 september 2012 ADVIES 2012-73 met betrekking tot de rampenplannen, noodplannen, adviezen hierover en bestuursdocumenten die meer informatie verschaffen over het nucleair fonds (CTB/2012/67) 2 1. Een overzicht Bij brief van 12 juli 2012 vraagt de heer Jan Cappelle aan de FOD Binnenlandse Zaken om een kopie van volgende documenten: - de meest geactualiseerde provinciale nucleaire rampenplannen; - het meest geactualiseerde interne noodplan van de exploitant van de Belgische kerncentrales; - de adviezen van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) op elk van de meest geactualiseerde (nationale, provinciale en interne) nucleaire noodplannen; - de bestuursdocumenten die meer informatie verschaffen over het nucleair fonds: o de heffingen die weden geïnd bij de kernenergieproducent m.b.t. de jaren 2009, 2010, 2011 en 2012; o voor welke doeleinden de geïnde bedragen werden gebruikt uitgavenkredieten op de begroting van het departement van Binnenlandse Zaken. Omdat hij geen reactie krijgt op zijn aanvraag, dient de heer Cappelle bij brief van 14 augustus 2012 een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. Diezelfde dag stuurt hij bij brief ook een verzoek tot heroverweging aan de FOD Binnenlandse Zaken. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies niet ontvankelijk is, omdat de aanvraag voorkomt te moeten worden gekwalificeerd als zijnde betrekking te hebben op milieu-informatie in de zin van de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek tot milieu- informatie. Deze wet die als een specifieke openbaarheidsregeling moet worden beschouwd, heeft tot gevolg dat de wet van 11 april 1994 niet van toepassing is op milieu-informatie. Artikel 3, 4° van de wet van 5 augustus 2006 omschrijft het begrip milieu-informatie heel ruim: milieu- informatie wordt gedefinieerd als “elke informatie, ongeacht de drager en in welke materiele vorm ook, waarover een milieu-instantie beschikt, betreffende: a) de toestand van elementen van het milieu, zoals de atmosfeer, de lucht, de bodem, het land, het water, het landschap, de natuurgebieden, met 3 inbegrip van vochtige biotopen, kust- en zeegebieden, de biologische diversiteit en haar componenten met inbegrip van de genetisch gemodificeerde organismen en de interactie tussen deze elementen; b) de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens met inbegrip van de verontreiniging van de voedselketen, de levensomstandigheden van personen, voorzover zij worden of kunnen worden aangetast door de onder a) bedoelde elementen van het milieu of, via deze elementen, door een van de factoren zoals bedoeld onder d) of door de maatregelen en activiteiten zoals bedoeld onder e); c) de toestand van waardevolle cultuurgebieden en bouwwerken, voorzover zij worden of kunnen worden aangetast door de onder a) bedoelde elementen van het milieu of, via deze elementen, door een van de factoren zoals bedoeld onder d) of door de maatregelen en activiteiten zoals bedoeld onder e) ; d) factoren, zoals stoffen, energie, geluid, straling of afval, met inbegrip van radioactief afval, emissies, lozingen en ander vrijkomen in het milieu van stoffen die de toestand van elementen van het milieu zoals bedoeld onder a) of de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens zoals bedoeld onder b) aantasten of waarschijnlijk aantasten; e) maatregelen en activiteiten die uitwerking hebben of kunnen hebben op het onder a), b), c) of d) bedoelde elementen; f) maatregelen en activiteiten die tot doel hebben de toestand van elementen van het milieu zoals bedoeld onder a), de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens zoals bedoeld onder b) of de waardevolle cultuurgebieden en bouwwerken zoals bedoeld onder c) in stand te houden, te beschermen, te herstellen, te ontwikkelen, en druk erop te voorkomen, in te perken of te compenseren; g) kosten-baten - en andere economische analyses en veronderstellingen die worden gebruikt in het kader van de onder e) en f) bedoelde maatregelen en activiteiten; h) verslagen over de toepassing van de milieuwetgeving.” Brussel, 10 september 2012. F. SCHRAM J. LUST secretaris plaatsvervangend voorzitter