Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 10/9/2012
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 10 september 2012 ADVIES 2012-71 met betrekking tot de toegang tot documenten die de een bedrijf vroeger bij de overheid heeft ingediend (CTB/2012/65) 2 1. Een overzicht Bij brief van 13 december 2011 dient de heer Dirk Van Heuven, namens de curatoren van de nv Dion-Vandewiele een verzoek in bij de Technische Commissie van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu om inzage en een kopie te ontvangen van het dossier zoals het destijds werd ingediend door de nv Dion- Vandewiele en van de adviezen die hierover zijn genomen door de Technische Commissie. Bij brief van 21 december 2011 verzoekt de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu dat de aanvrager zou preciseren om welk dossier het gaat, aangezien in het kader van de dioxinecrisis door de NV Dion-Vandewiele 2 procedures werden ingeleid. Bij brief van 28 december 2011 preciseert de aanvrager dat het dossier betrekking heeft op de dagvaarding van 21 juni 2005 in de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel. Bij mail van 17 januari 2012 herhaalt de aanvrager zijn vraag om toegang. Bij aangetekende brief van 10 augustus 2012 verzoeken de heren Karel- Jan Vandormael en Dirk Van Heuven, namens de curatoren van de nv Dion-Vandewiele, de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. Tegelijkertijd vragen zij bij aangetekende brief van dezelfde datum aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu om hun verzoek te heroverwegen. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is, omdat de aanvrager voldaan heeft aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging en het verzoek om advies. De Commissie stelt immers vast dat de oorspronkelijke aanvraag werd ingediend op 13 december 2011. Omdat onduidelijk was op welke documenten de aanvraag betrekking had, heeft de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu om 3 verduidelijking gevraagd. Bij brief van 28 december 2011 heeft de aanvrager zijn verzoek verduidelijkt. Er mag dan ook aangenomen worden dat de termijn van dertig dagen waarbinnen de administratieve overheid haar beslissing ter kennis moest brengen pas vanaf begint te lopen vanaf het moment dat zij die precisering heeft ontvangen. De brief van 17 januari 2012 valt binnen de termijn waarover de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu beschikte om haar beslissing ter kennis te brengen, zodat deze kan worden beschouwd als een loutere herhaling van het verzoek. De Commissie wenst er echter op te wijzen dat haar advies slechts betrekking heeft op de toegang tot bestuursdocumenten voor zover de informatie daarin geen betrekking heeft op milieu-informatie in de zin van de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek tot milieu-informatie. Voor de toegang tot milieu-informatie is deze laatste wet van toepassing en de daarin aanwezige administratieve beroepsprocedure. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. De openbaarmaking van bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd voor zover één of meer uitzonderingsgronden uit artikel 6 van de wet van 11 april 1994 kunnen worden ingeroepen en het inroepen ervan in concreto en op pertinente wijze wordt gemotiveerd. Is dit niet mogelijk, dan moeten de gevraagde bestuursdocumenten openbaar worden gemaakt. Zelfs wanneer uitzonderingsgronden zouden kunnen worden ingeroepen, dan nog kan slechts informatie aan de openbaarmaking worden onttrokken die onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere informatie in een bestuursdocument moet openbaar worden gemaakt. Brussel, 10 september 2012. F. SCHRAM J. LUST secretaris plaatsvervangend voorzitter