Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 11/6/2012
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 11 juni 2012 ADVIES 2012-35 met betrekking tot de toegang tot documenten met betrekking tot de implantaten van de firma PIP (CTB/2012/31) 2 1. Een overzicht Bij mail van 16 januari 2012 verzocht de heer X aan het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) om toegang tot volgende documenten in de vorm van elektronische afschriften: - de documenten die werden ingediend ter goedkeuring van gebruik van implantaten van de firma PIP op de Belgische markt, al dan niet door de firma zelf; - de documenten die dienden ter opvolging van de veiligheid van implantaten van de firma PIP, zoals bijvoorbeeld PSUR- documenten; - documenten/rapporten/e-mails/conclusies aangaande de erkenning van PIP-implantaten, zoals documenten tussen medewerkers van het FAGG, maar ook tussen het FAGG en de om goedkeuring vragende firma; - andere bestuursdocumenten over implantaten van de firma PIP. Omdat hij geen toegang verkrijgt binnen de door de wet bepaalde termijn, dient hij bij mail van 27 mei 2012 een verzoek tot heroverweging in bij het FAGG. Diezelfde dag vraagt hij bij mail de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. Ontvankelijkheid De Commissie is van mening dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Ze stelt immers vast dat de aanvrager heeft voldaan aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het indienen van het verzoek tot heroverweging aan het FAGG en het verzoek om advies aan de Commissie. Bovendien zijn de gevraagde documenten geen documenten van persoonlijke aard, zodat de aanvrager geen belang moet aantonen. De Commissie wenst er echter op te wijzen dat niet valt uit te sluiten dat bepaalde informatie als milieu-informatie in de zin van de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek tot milieu- informatie moet worden beschouwd. In dat geval geldt dat de toepassing van de wet van 11 april 1994 is uitgesloten en heeft de Commissie geen enkele bevoegdheid. Voor zover de informatie dan ook als milieu- 3 informatie zou moeten worden beschouwd, is de adviesaanvraag niet ontvankelijk. 3. Gegrondheid Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur huldigen de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. Slechts wanneer het FAGG uitzonderingsgronden inroept die hun grondslag vinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en het inroepen ervan behoorlijk, pertinent en in concreto motiveert, kan zij de openbaarmaking weigeren. Omdat artikel 32 van de Belgische Grondwet een fundamenteel recht toekent en de openbaarheid van bestuursdocumenten het principe is, kunnen uitzonderingsgronden slechts worden ingeroepen voor zover ze op bepaalde informatie van toepassing zijn en het inroepen ervan in concreto wordt gemotiveerd. Informatie die daarentegen niet onder een uitzonderingsgrond valt, moet worden openbaar gemaakt. Brussel, 11 juni 2012. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter