Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 11/6/2012
Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten
Afdeling openbaarheid van bestuur
11 juni 2012
ADVIES 2012-35
met betrekking tot de toegang tot documenten met
betrekking tot de implantaten van de firma PIP
(CTB/2012/31)
2
1. Een overzicht
Bij mail van 16 januari 2012 verzocht de heer X aan het Federaal
Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) om
toegang tot volgende documenten in de vorm van elektronische
afschriften:
- de documenten die werden ingediend ter goedkeuring van
gebruik van implantaten van de firma PIP op de Belgische markt,
al dan niet door de firma zelf;
- de documenten die dienden ter opvolging van de veiligheid van
implantaten van de firma PIP, zoals bijvoorbeeld PSUR-
documenten;
- documenten/rapporten/e-mails/conclusies aangaande de
erkenning van PIP-implantaten, zoals documenten tussen
medewerkers van het FAGG, maar ook tussen het FAGG en de
om goedkeuring vragende firma;
- andere bestuursdocumenten over implantaten van de firma PIP.
Omdat hij geen toegang verkrijgt binnen de door de wet bepaalde
termijn, dient hij bij mail van 27 mei 2012 een verzoek tot
heroverweging in bij het FAGG. Diezelfde dag vraagt hij bij mail de
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd, om een advies.
2. Ontvankelijkheid
De Commissie is van mening dat het verzoek om advies ontvankelijk is.
Ze stelt immers vast dat de aanvrager heeft voldaan aan de wettelijke
vereiste van de gelijktijdigheid van het indienen van het verzoek tot
heroverweging aan het FAGG en het verzoek om advies aan de
Commissie. Bovendien zijn de gevraagde documenten geen documenten
van persoonlijke aard, zodat de aanvrager geen belang moet aantonen.
De Commissie wenst er echter op te wijzen dat niet valt uit te sluiten dat
bepaalde informatie als milieu-informatie in de zin van de wet van 5
augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek tot milieu-
informatie moet worden beschouwd. In dat geval geldt dat de toepassing
van de wet van 11 april 1994 is uitgesloten en heeft de Commissie geen
enkele bevoegdheid. Voor zover de informatie dan ook als milieu-
3
informatie zou moeten worden beschouwd, is de adviesaanvraag niet
ontvankelijk.
3. Gegrondheid
Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur huldigen de principiële openbaarheid van alle
bestuursdocumenten. Slechts wanneer het FAGG uitzonderingsgronden
inroept die hun grondslag vinden in artikel 6 van de wet van 11 april
1994 en het inroepen ervan behoorlijk, pertinent en in concreto
motiveert, kan zij de openbaarmaking weigeren.
Omdat artikel 32 van de Belgische Grondwet een fundamenteel recht
toekent en de openbaarheid van bestuursdocumenten het principe is,
kunnen uitzonderingsgronden slechts worden ingeroepen voor zover ze
op bepaalde informatie van toepassing zijn en het inroepen ervan in
concreto wordt gemotiveerd. Informatie die daarentegen niet onder een
uitzonderingsgrond valt, moet worden openbaar gemaakt.
Brussel, 11 juni 2012.
F. SCHRAM J. BAERT
secretaris voorzitter