Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 10/12/2012
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 10 december 2012 ADVIES 2012-105 met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot het dossier waarin een klacht bij de Algemene Inspectie van de Federale en Lokale Politie werd behandeld (CTB/2012/99) 2 1. Een overzicht Bij mail van 15 oktober 2012 vraagt de heer X aan de Algemene Inspectie van de federale en lokale politie om een volledig afschrift van het administratieve onderzoek dat werd gevoerd lastens hoofdinspecteur Y en inspecteur Z van de Lokale Politie Zone Minos met referentienummer AIG/ANTW/2011/01244. Bij mail van 18 oktober 2012 wordt de heer X uitgenodigd om de gevraagde stukken bij de Algemene Inspectie van de Federale en Lokale Politie, gedeconcentreerde inspectiepost Antwerpen af te halen. Een telefonische afspraak wordt gemaakt voor woensdag 24 oktober 2012 om 10 uur, wat bij mail van 18 oktober 2012 door de heer Heïder wordt bevestigd. Omdat hij van oordeel is dat de verkregen stukken niet het hele dossier beslaan en omdat bepaalde paragrafen onleesbaar zijn gemaakt, verzoekt hij de Algemene Inspectie van de Federale en Lokale Politie om zijn beslissing te heroverwegen. Zo wenst hij o.m. de bijlagen te ontvangen, alsook een volledig afschrift van het gevoerde onderzoek met o.a. de vrij te geven, eerder zwart gemarkeerde paragrafen en de afgenomen verhoren van dhr. Y, mevrouw Z, dhr. en mevrouw A en mevrouw B. Een verzoek om advies wordt tegelijkertijd gericht aan de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie stelt vast dat het verzoek om advies ontvankelijk is aangezien het verzoek tot heroverweging en het verzoek om advies tegelijkertijd werden ingediend zoals artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur voorschrijft. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. De openbaarmaking kan slechts worden geweigerd wanneer één of meer uitzonderingen kunnen of moeten worden ingeroepen en dat inroepen in concreto en op pertinente wijze wordt verantwoord. Ook kan de 3 openbaarmaking worden geweigerd wanneer de aanvrager het vereiste belang niet aantoont voor de toegang tot documenten van persoonlijke aard. Daarbij moet worden opgemerkt dat voor zover de informatie in een document van persoonlijke aard op de aanvrager zelf betrekking heeft, hij moet worden geacht het vereiste belang te hebben. Voor zover de informatie in een document van persoonlijke aard echter op derden betrekking heeft, toont de heer Heïder niet aan dat hij het vereiste belang heeft om toegang tot deze informatie te krijgen. Voor zover de Algemene Inspectie van de Federale en Lokale Politie geen uitzonderingen inroept of het inroepen ervan niet in concreto kan motiveren, is ze ertoe gehouden alle gevraagde documenten openbaar te maken. Het is niet mogelijk bepaalde bestuursdocumenten aan de openbaarmaking te onttrekken of bepaalde passages onleesbaar te maken wanneer dat niet wordt verantwoord. De Commissie wenst verder te wijzen op het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking, op grond waarvan slechts informatie die onder een bepaalde uitzonderingsgrond valt, aan de openbaarmaking kan worden onttrokken. Alle andere informatie in een bestuursdocument dient openbaar te worden gemaakt. Brussel, 10 december 2012. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter