Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 318

Over de weigering om toegang te verlenen tot documenten met betrekking tot het Pukkelpopfestival in het bezit van de brandweer van Hasselt

Date: 14/11/2011

Transposition

 Commissie voor de toegang tot en het
 hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                  14 november 2011




                ADVIES 2011-318

    over de weigering om toegang te verlenen tot
documenten met betrekking tot het Pukkelpopfestival
     in het bezit van de brandweer van Hasselt
                   (CTB/2011/320)
                                                                        2

   1. Een overzicht

Bij mail van 13 september 2011 vroeg de heer X aan de brandweer van
Hasselt om een afschrift van volgende documenten:
    - de brandweerinterventieverslagen en andere documenten die zijn
       opgemaakt naar aanleiding van het noodweer op Pukkelpop 2011;
    - de plan(nen) die de Pukkelpoporganisatie moet indienen bij de
       brandweer en/of politie, met daarin de noodscenario’s.

Omdat hij geen reactie ontvangt op zijn aanvraag, vraagt hij in een mail
van 14 oktober 2011 aan de Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur,
hierna Commissie genoemd, om zich hierover in een advies uit te
spreken. Bij mail van 14 oktober 2011 dient hij een verzoek tot
heroverweging in bij de brandweer van Hasselt.

   2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van mening dat de aanvrager voldaan heeft aan de
wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot
heroverweging aan de Brandweer van Hasselt en het verzoek om advies
aan de Commissie.

De Commissie is slechts bevoegd om zich uit te spreken voor zover de
informatie in de gevraagde bestuursdocumenten niet als milieu-
informatie kan worden gekwalificeerd. Het begrip milieu-informatie
wordt door de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het
publiek tot milieu-informatie gedefinieerd als “elke informatie, ongeacht
de drager en in welke materiële vorm ook, waarover een milieu-instantie
beschikt, betreffende:
a) de toestand van elementen van het milieu, zoals de atmosfeer, de
lucht, de bodem, het land, het water, het landschap, de natuurgebieden,
met inbegrip van vochtige biotopen, kust- en zeegebieden, de biologische
diversiteit en haar componenten met inbegrip van de genetisch
gemodificeerde organismen en de interactie tussen deze elementen;
b) de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens met
inbegrip van de verontreiniging van de voedselketen, de
levensomstandigheden van personen, voorzover zij worden of kunnen
worden aangetast door de onder a) bedoelde elementen van het milieu
                                                                           3

of, via deze elementen, door een van de factoren zoals bedoeld onder d)
of door de maatregelen en activiteiten zoals bedoeld onder e) ;
c) de toestand van waardevolle cultuurgebieden en bouwwerken,
voorzover zij worden of kunnen worden aangetast door de onder a)
bedoelde elementen van het milieu of, via deze elementen, door een van
de factoren zoals bedoeld onder d) of door de maatregelen en activiteiten
zoals bedoeld onder e) ;
d) factoren, zoals stoffen, energie, geluid, straling of afval, met inbegrip
van radioactief afval, emissies, lozingen en ander vrijkomen in het milieu
van stoffen die de toestand van elementen van het milieu zoals bedoeld
onder a) of de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens
zoals bedoeld onder b) aantasten of waarschijnlijk aantasten;
e) maatregelen en activiteiten die uitwerking hebben of kunnen hebben
op het onder a), b), c) of d) bedoelde elementen;
f) maatregelen en activiteiten die tot doel hebben de toestand van
elementen van het milieu zoals bedoeld onder a), de toestand van de
gezondheid en de veiligheid van de mens zoals bedoeld onder b) of de
waardevolle cultuurgebieden en bouwwerken zoals bedoeld onder c) in
stand te houden, te beschermen, te herstellen, te ontwikkelen, en druk
erop te voorkomen, in te perken of te compenseren;
g) kosten-baten - en andere economische analyses en veronderstellingen
die worden gebruikt in het kader van de onder e) en f) bedoelde
maatregelen en activiteiten;
h) verslagen over de toepassing van de milieuwetgeving.” (art. 3, 4° van
de wet van 5 augustus 2006)

Voor zover de aanvraag betrekking heeft op milieu-informatie is het
verzoek om advies niet ontvankelijk.

   3. De gegrondheid van de aanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 12 november 1997
betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten
gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten.

In principe moet de aanvrager geen belang aantonen, tenzij voor de
toegang tot documenten van persoonlijke aard. Een document van
persoonlijke aard wordt door de wet van 12 november 1997 betreffende
de openbaarheid van bestuur in provincies en gemeenten gedefinieerd
als een “bestuursdocument dat een beoordeling of een waardeoordeel
                                                                     4

bevat van een met naam genoemd of gemakkelijk identificeerbaar
natuurlijk persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het
ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen” (art.
2, tweede lid, 3° van de wet van 12 november 1997).

De gemeentelijke administratieve overheid kan of moet de
openbaarmaking      weigeren     wanneer      zij   één   of    meer
uitzonderingsgronden van artikel 7 van de wet van 12 november 1997 en
van artikel 6, §§ 1 en 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur inroept en deze in concreto motiveert. Voor
zover de stad Hasselt geen uitzonderingsgrond inroept, is ze ertoe
gehouden de gevraagde bestuursdocumenten openbaar te maken.

De Commissie wenst er op te wijzen dat zelfs indien één of meer
uitzonderingsgronden wordt ingeroepen en in concreto gemotiveerd, alle
informatie in een bestuursdocument die niet onder een
uitzonderingsgrond valt, vooralsnog openbaar moet worden gemaakt.


Brussel, 14 november 2011.




   F. SCHRAM                                             J. BAERT
   secretaris                                           voorzitter