Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 11/7/2011
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 11 juli 2011 ADVIES 2011-294 over de weigering om toegang te verlenen tot vertrouwelijke adviezen (CTB/2011/295) 2 1. Een overzicht Bij mail van 28 juni 2011 vroeg de heer X aan de Hoge Gezondheidsraad om een kopie te verkrijgen van de vertrouwelijke adviezen die de Hoge Gezondheidsraad in de jaren 2009, 2010 en 2011 heeft geformuleerd. Bij mail van 29 juni 2011 weigert de Hoge Gezondheidsraad de toegang tot de gevraagde adviezen omdat ze vertrouwelijk zijn. Bij mail van 29 juni 2011 verzoekt de heer X dat de Hoge Gezondheidsraad zijn beslissing zou heroverwegen en tegelijkertijd vraagt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie stelt vast dat de aanvrager tegelijkertijd zijn verzoek tot heroverweging en zijn verzoek om advies heeft ingediend. Bovendien heeft de vraag geen betrekking op een verzoek om toegang tot een document van persoonlijke aard, zodat de aanvrager geen belang diende aan te tonen. De Commissie is dan ook van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Het verzoek om advies is echter slechts ontvankelijk voor zover de gevraagde informatie niet als milieu-informatie moet worden gekwalificeerd. De toegang tot milieu-informatie wordt geregeld door de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek tot milieu-informatie. De toepassing van deze wet sluit de toepassing van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur uit. Het begrip “milieu-informatie” in de wet van 5 augustus 2006 is een heel ruim begrip dat als volgt is gedefinieerd: “elke informatie, ongeacht de drager en in welke materiele vorm ook, waarover een milieu-instantie beschikt, betreffende: a) de toestand van elementen van het milieu, zoals de atmosfeer, de lucht, de bodem, het land, het water, het landschap, de natuurgebieden, met inbegrip van vochtige biotopen, kust- en zeegebieden, de biologische 3 diversiteit en haar componenten met inbegrip van de genetisch gemodificeerde organismen en de interactie tussen deze elementen; b) de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens met inbegrip van de verontreiniging van de voedselketen, de levensomstandigheden van personen, voorzover zij worden of kunnen worden aangetast door de onder a) bedoelde elementen van het milieu of, via deze elementen, door een van de factoren zoals bedoeld onder d) of door de maatregelen en activiteiten zoals bedoeld onder e) ; c) de toestand van waardevolle cultuurgebieden en bouwwerken, voorzover zij worden of kunnen worden aangetast door de onder a) bedoelde elementen van het milieu of, via deze elementen, door een van de factoren zoals bedoeld onder d) of door de maatregelen en activiteiten zoals bedoeld onder e) ; d) factoren, zoals stoffen, energie, geluid, straling of afval, met inbegrip van radioactief afval, emissies, lozingen en ander vrijkomen in het milieu van stoffen die de toestand van elementen van het milieu zoals bedoeld onder a) of de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens zoals bedoeld onder b) aantasten of waarschijnlijk aantasten; e) maatregelen en activiteiten die uitwerking hebben of kunnen hebben op het onder a), b), c) of d) bedoelde elementen; f) maatregelen en activiteiten die tot doel hebben de toestand van elementen van het milieu zoals bedoeld onder a), de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens zoals bedoeld onder b) of de waardevolle cultuurgebieden en bouwwerken zoals bedoeld onder c) in stand te houden, te beschermen, te herstellen, te ontwikkelen, en druk erop te voorkomen, in te perken of te compenseren; g) kosten-baten - en andere economische analyses en veronderstellingen die worden gebruikt in het kader van de onder e) en f) bedoelde maatregelen en activiteiten; h) verslagen over de toepassing van de milieuwetgeving.” 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur huldigen de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. Het begrip “bestuursdocument” is heel ruim gedefinieerd en slaat op “alle informatie, in welke vorm ook, waarover een administratieve overheid beschikt”. In een eerder advies, meer bepaald Avies nr. 2010-45, oordeelde de Commissie dat de Hoge 4 Gezondheidsraad als een administratieve overheid in de zin van artikel 14 van de RvS-wet moet worden gekwalificeerd. Slechts wanneer uitzonderingsgronden die voorkomen in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 kunnen of moeten worden ingeroepen en in concreto en op pertinente wijze kunnen worden gemotiveerd, kan de openbaarmaking worden geweigerd. De Commissie is van oordeel dat het gegeven dat het om vertrouwelijke adviezen gaat op zich nog niet betekent dat ze onder één van de in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 vermelde uitzonderingsgronden vallen. De wet van 11 april 1994 beschermt immers niet de vertrouwelijkheid op zich, maar de vertrouwelijkheid in relatie tot een bepaald belang. Bovendien zijn de belangen onderworpen aan de schadetest voor de uitzonderingsgronden in artikel 6, § 2, wat betekent dat het belang zelf niet wordt beschermd, maar dat de openbaarmaking slechts kan worden geweigerd wanneer de openbaarmaking schade toebrengt aan het beschermde belang. Voor de uitzonderingsgronden in artikel 6, § 1 komt daar bovenop dat moet worden nagegaan of het algemeen belang dat gediend is met de openbaarmaking niet zwaarder doorweegt dan het beschermde belang. Voor zover de Hoge Gezondheidsraad geen uitzonderingsgronden inroept en motiveert, is zij ertoe gehouden om de gevraagde adviezen openbaar te maken. Ook wanneer zij van mening is dat bepaalde informatie aan de openbaarmaking kan of moet worden onttrokken, geldt het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking. Dit houdt in dat alle informatie in een bestuursdocument die niet onder een uitzonderingsgrond valt, vooralsnog openbaar moet worden gemaakt. Brussel, 11 juli 2011. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter