Table des matières

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 69

Over de weigering om toegang te geven tot documenten m.b.t. een examen

Date: 19/10/2009

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

    Afdeling openbaarheid van bestuur




                 19 oktober 2009




               ADVIES 2009-69

   over de weigering om toegang te geven tot
        documenten m.b.t. een examen

                  (CTB/2009/74)
                                                                        2

   1. Een overzicht

Bij brief van 17 juli 2009 vroeg dhr. X om inzage in zijn dossier dat
betrekking heeft op ANG09808 Selectie van Jurist voor de FOD
Personeel & Organisatie aan Selor. Hij kon zijn recht van toegang slechts
gedeeltelijk uitoefenen. Hij kreeg geen inzage in de casus, de vragen, de
antwoorden, de typeantwoorden alsook zijn antwoorden die hij heeft
neergeschreven ter voorbereiding van de proef van 25 juni 2009.

Bij brief van 14 september 2009 diende de heer X een verzoek tot
heroverweging in bij Selor en hij vroeg tegelijkertijd om een advies aan
de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd.

Het secretariaat van de Commissie ontving de adviesaanvraag per fax op
14 september 2009.

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie stelt vast dat het verzoek tot heroverweging en het
verzoek om advies gelijktijdig werden ingediend, zodat aan de wettelijke
vereiste van de gelijktijdigheid, is voldaan. Voor zover sommige van de
gevraagde bestuursdocumenten als documenten van persoonlijke aard
moeten worden gekwalificeerd, heeft de aanvrager onmiskenbaar het
vereiste belang. De adviesaanvraag is bijgevolg ontvankelijk.

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

De Commissie wenst er vooraf op te wijzen dat zij zich enkel kan
uitspreken over de toepassing van de wet van 11 april 1994 betreffende
de openbaarheid van bestuur en niet over de toepassing van de wet van 8
december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten
opzichte van de verwerking van persoonsgegevens die een specifieke
procedure bevat.

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur gaan uit van het principiële openbaarheid van
alle bestuursdocumenten. Het begrip bestuursdocument heeft betrekking
                                                                        3

op “alle informatie, in welke vorm ook, waarover een administratieve
overheid beschikt”.

Voor zover de gevraagde bestuursdocumenten bestaan en Selor geen
uitzonderingsgronden kan inroepen die zich in artikel 6, §§ 1, 2 en 3 van
de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
bevinden en deze op pertinente wijze en in concreto motiveert, is zij
ertoe gehouden toegang te verlenen tot de gevraagde
bestuursdocumenten.

Brussel, 19 oktober 2009.




   F. SCHRAM                                               J. BAERT
   secretaris                                             voorzitter