Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 19/10/2009
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 19 oktober 2009 ADVIES 2009-69 over de weigering om toegang te geven tot documenten m.b.t. een examen (CTB/2009/74) 2 1. Een overzicht Bij brief van 17 juli 2009 vroeg dhr. X om inzage in zijn dossier dat betrekking heeft op ANG09808 Selectie van Jurist voor de FOD Personeel & Organisatie aan Selor. Hij kon zijn recht van toegang slechts gedeeltelijk uitoefenen. Hij kreeg geen inzage in de casus, de vragen, de antwoorden, de typeantwoorden alsook zijn antwoorden die hij heeft neergeschreven ter voorbereiding van de proef van 25 juni 2009. Bij brief van 14 september 2009 diende de heer X een verzoek tot heroverweging in bij Selor en hij vroeg tegelijkertijd om een advies aan de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. Het secretariaat van de Commissie ontving de adviesaanvraag per fax op 14 september 2009. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie stelt vast dat het verzoek tot heroverweging en het verzoek om advies gelijktijdig werden ingediend, zodat aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid, is voldaan. Voor zover sommige van de gevraagde bestuursdocumenten als documenten van persoonlijke aard moeten worden gekwalificeerd, heeft de aanvrager onmiskenbaar het vereiste belang. De adviesaanvraag is bijgevolg ontvankelijk. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag De Commissie wenst er vooraf op te wijzen dat zij zich enkel kan uitspreken over de toepassing van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur en niet over de toepassing van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens die een specifieke procedure bevat. Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van het principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. Het begrip bestuursdocument heeft betrekking 3 op “alle informatie, in welke vorm ook, waarover een administratieve overheid beschikt”. Voor zover de gevraagde bestuursdocumenten bestaan en Selor geen uitzonderingsgronden kan inroepen die zich in artikel 6, §§ 1, 2 en 3 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur bevinden en deze op pertinente wijze en in concreto motiveert, is zij ertoe gehouden toegang te verlenen tot de gevraagde bestuursdocumenten. Brussel, 19 oktober 2009. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter